Proppen ur för HIF och Simovic

1-4 (0-2)

Publik: 5223

Nya parken, Norrköping

Efter lite snöpliga slut på de gångna matcherna var det dags att vända den negativa trenden, borta mot Norrköping var platsen där Roars gubbar skulle inkassera årets andra tre poängare.

Matcherna mot Norrköping brukar alltid tendera att bli svåra för HIF, faktum är att senaste gången man vann en match mot dem var säsongen 2008. På förhand såg det ut att bli en tuff kamp, men någon gång skall det vända – så även för Helsingborgarna. Det tog knappt en minut förrän David Accam fick sin första chans, tyvärr lyckades han inte med sin chipp varpå målvakten enkelt kunde skopa in bollen.

Det var mycket som kretsade kring Accam i den första halvleken, ghananen spelade i en forwardsroll då Roar formerat om laget likt en 4-4-2 uppställning. Precis som tidigare när han spelat i kedjan tar ivrigheten ibland över och han löpte offside vid två tillfällen, men i gengäld är han där som ett ständigt hot. Bedoya spelade således på vänsterkanten igen men var högst delaktig i spelet ändå, som alltid rev och slet amerikanen och skapade ytor åt både sig själv och sina lagkamrater.

Passningsspelet som stundtals varit en fröjd för ögat att skåda var under halvlekens största del som bortbytt mot lite längre bollar på speedkulan Accam. Med all sannolikhet var det en klar plan från tränare Roars sida då man på det viset tvingade ner Norrköpings backlinje i plan. Efter att “Peking” fått ett bortdömt mål i den 35:e minuten då Gashi och Andreas Johansson dragit i varandra – ökade HIF:arna tempot.

Foto: Bjarki Tordarson
Robin Simovic fick äntligen göra mål!
Foto: Bjarki Tordarson

Fem minuter senare kom utdelningen när Robin Simovic äntligen gjorde sitt första mål i den rödblåa dressen, ett mål  han enkelt kunde stötta in efter att Emil Krafth slagit in bollen i boxen. Knappt fyra minuter senare når Walid Atta högst på en hörna slagen från vänster och laget man gå till halvlek med en trygg 2-0 ledning.

Andra halvleken hann knappt starta innan HIF och Bedoya straffade motståndarna på nytt. Efter slarv i Norrköpings försvaret fångade Bedoya upp en boll strax utanför straffområdet och klipper till med vänsterfoten. Bollen placerar sig vid stolproten i målvaktens vänstra hörn, helt otagbart, men underbart ur Helsingborgarnas synvinkel.

Mattias Lindström firade födelsedagen med att bli skytteligaledare!

Matchens karaktär blir nattsvart och deppig för Norrköpings spelarna, inte blev det lättare tio minuter senare när målskytten Alejandro Bedoya får fram sin genomskärare till Lindström som enkelt lägger in lagets fjärde för kvällen i bortre. Ödåkra-sonen går därmed upp i skytteligaledning med sina fyra mål i allsvenskan 2013. Att general Gashi var tillbaka, inte bara i försvarsspelet där han styr all press – utan framförallt på det mentala planet där han är en vinnarskalle av högsta rang.

Trots kallduschar i dubbel bemärkelse lyckades “Peking” reducera till 1-4 i den 71:a  minuten genom Christopher Telo som klapp till vid straffområdeskanten och placerade bollen vid Pär Hanssons vänstra stolpe . Otagbart för HIF kaptenen. Trots byten från Roar tog Norrköping över kommandot efter målet, med ett tre måls underläge har man inget att förlora – vilket syntes på Norrköpings offensiva satsning i slutskedet.

Man tog äntligen en tre poängare igen och Roar Hansen harfått lite arbetsro inför söndagens bortamatch mot BP, kan man behålla denna effektivitet lovar det gott för kommande omgångar. Ett steg i rätt riktning och fler skall det bli!

Slutresultat: 1-4

HIF:s startelva 4-4-2: Hansson – Krafth(82), Atta, Loret, Stoffe – Lindström, Mahlangu, Gashi, Bedoya(86) – Simovic, Accam(78)

Avbytare: Danne, Hanstveit(82), Nordmark, Rachid(78), Elias Andersson, Lindgren, Santos(86)

bbl_jimmy_fors

4 kommentarer

1. Bra refererat! Fast det var väl ändå Christopher Telo som gjorde målet för Norrköping. Sebastian Castro-Tello spelar i Hammarby!

2. Den får nog ses som värre, men det var lite ovaksamt att inte dubbelkolla målskytt kanske – får skylla på att firandet över det andra målen tog över =).