Oskar Rönningberg ”- Att få vara med att bygga HIF framöver är en ära och jävligt roligt”

Vi på AOH var nyfikna på styrelsearbetet och hur uppgifterna fördelas inom organisationen. Givetvis passade vi på att kontakta den förre spelaren, och numera styrelsemedlemmen, Oskar Rönningberg för en närmre titt på hur det ser ut i vår ledning.

Med tanke på att jag driver en sida som AOH så har jag självklart hyfsad koll på de olika medlemmarna i HIFs styrelse. Men för den breda massa tror jag nog att merparten av profilerna är rätt anonyma. En som de flesta dock känner till är vår förre spelare Oskar Rönningberg.

Rönningberg debuterade, i den röda tröjan, redan 2006 och sågs som en framtidsman inom svensk fotboll. Startade nio matcher, imponerade, och utsågs till Andy Jakobssons arvtagare.

Landslagsdebuterade 2008 men slet av ett korsband och fick, som 22-åring, avsluta sin karriär innan den ens hade tagit full fart. Totalt blev det 36 matcher i den röda tröjan för Rönningberg som numera gör karriär inom IKEA som Solution Support Manager.

Invald i HIFs styrelse blev han i samband med årets årsmöte och efter några månader i klubbens tjänst så är vi nog många som är nyfikna på hur styrelsearbetet går till. Som vanligt tog sig Oskar tid att svara på en del frågor

Först och främst – vad gör en Solution Support Manager?

Haha – det säger kanske inte så mycket men jag är teamchef över ett team med experter på olika IT-applikationer.

Nu när vi rättat ut det – Hur gick det till när du blev tilltänkt som en del av HIFs styrelse?

Jag har, efter fotbollskarriären, fortsatt ha en god relation med Krister Azelius som var sekreterare i HIF under min tid som spelare. De gånger vi träffades och ämnet gled in på HIF (som det ofta gjorde) så uttryckte jag att jag skulle vilja se honom som ordförande. När sedan Krister fick frågan om ordförandeposten av valberedningen så ställde Krister frågan till mig om jag skulle vara intresserad av att sitta i styrelsen. Självklart var jag det. Efter det så följde ett antal intervjuer med representanter från valberedningen.

Hur gick dina egna tankar?

Jag har sedan karriären tog slut velat involvera mig i HIF igen, men inte riktigt vetat när eller hur. Innan jag blev invald i styrelsen så hade jag flera gånger kontakt med Jonas Ohlander för att se om det fanns någon möjlighet att stötta upp på ungdomssidan och hur det skulle kunna fungera i praktiken. När jag fick frågan från valberedningen om jag var intresserad av att sitta med i HIFs styrelse så var svaret enkelt.

Hur ser en vecka ut i HIFs tjänst?

Låter som en klyscha, men ingen vecka är den andre lik. Då mitt primära bidrag till styrelsen är utifrån det sportsliga perspektivet så är det såklart på fotbollen som mitt största fokus ligger. Från styrelsens sida så ansvarar vi för de långsiktiga strategierna. För mig innebär detta mycket tid med ”sportgruppen” där vi pratar om allt från knattar till spelarförvärv. Jag har ett extra fokus på ungdomssidan där jag och Jonas just nu jobbar tight för att utveckla våra möjligheter att kunna ge våra ungdomar bästa möjliga utbildning såväl på som utanför planen.

Hur pass involverad är styrelsen i ev värningar och dylikt?

Tråkigt svar, men det beror på. Sportgruppen där jag och Swiss sitter med från styrelsen plus Fredrik Widjer och Krister är med i princip alla diskussioner om värvningar. Styrelsen hålls löpande informerad och skulle det vara en värvning med större ekonomisk påverkan så lyfts frågan till styrelsebordet där alla i styrelsen har chansen att säga sitt.

Samtliga styrelsemedlemmar har fått sk specialområde att fokusera på – vad innebär det för din del?

Den sportsliga biten med ett extra fokus på vår U-sida.

Finns det mer områden som du kan tillföra inom med din kompetens?

Jag har svårt att hålla tyst oavsett vilket ämne som diskuteras. 😉 Jag har mycket erfarenhet inom försäljning och främst B2B försäljning. Inom det området hoppas jag kunna hjälpa till mer och mer.

Hur har funderingarna gått vad avser att klubben nu vill driva Sportbaren i egen regi?

Jag har personligen ingen erfarenhet av den typen av business, men är övertygad om att med rätt personer på plats så har vi en möjlighet att höja upplevelsen för våra besökare på Olympia och få avkasting som kan stärka vår kärnverksamhet fotbollen.

Vilka övriga fokusområde har man inför 2018?

Naturligtvis är det ett stort fokus på fotbollen och så ska det vara. Vi jobbar hårt för att ge grabbarna bästa möjliga förutsättningar. Ett annat stort fokuområde är att utveckla vår fina ungdomsverksamhet. Jag tycker generellt att det är mycket positivt som händer kring HIF med ett växande sammhällsarbete, event/restaurangsatsning i egen regi och många fler intressanta initiativ. Ett område som jag tror kommer att vara extra viktigt för att lyckas frammöver är att bygga vidare på HIF som varumärke.

Vad är det roligaste med att få representera HIF?

Allt! Att få vara med att bygga HIF frammöver är en ära och jävligt roligt!

Hur ser du på framtiden?

Jag ser väldigt positivt på framtiden. Vi har varit och är i en tuff verklighet, men de förflyttningar vi gör inom flera områden är alla på rätt håll. Rent sportsligt så jobbar vi för fulla muggar för att få på plats de pusselbitar i bygget vi vill för att kunna ta oss tillbaka dit vi hör hemma. Jag tror och hoppas att vi ska få se HIF i sverigetoppen igen inom en snar framtid.

Vi tackar Oskar för inblicken i styrelsearbetet och önskar honom, och den övriga styrelsen, lycka till även kommande säsonger.