Officiellt: Wede klar för HIF – igen

Carl Wede är klar för HIF Foto: hd.se
Carl Wede är klar för HIF
Foto: hd.se

HIF har gjort klart med nästa säsongs första nyförvärv! Carl Wede ansluter och han får därmed återse sin tvillingbror Anton i sin nya klubb.

Mittfältaren kommer närmast från Falkenbergs FF där han avverkat fyra säsonger. 2014 spelade han ihop med tvillingbrodern Anton, som sedan i vintras spelar för HIF – Calles nya klubb. Förra året tränades han dessutom av Henrik Larsson i FFF, det blir alltså två kära återseenden för HIFs senaste nyförvärv.

– Det är en snabb, skicklig spelare med ett bra skott. Jag ville ha hit Calle redan inför årets säsong men det blev tyvärr inte så. Det ska bli spännande att få jobba med honom igen, säger HIF:s manager Henrik Larsson i ett pressmeddelande.

Calle har varit en av Falkenbergs viktigaste spelare de senaste två åren. Både i år och under förra året deltog mittfältaren i 29 av säsongens 30 matcher. Årets säsong summeras med två mål och sex assist, ett hyfsat resultat för en spelare i ett bottenlag.

– Jag har sett nästan alla HIF:s matcher under året, det är hög potential i gruppen och något att bygga vidare på. Jag kommer jobba hårt för laget. Det känns bra att få Henrik som tränare igen för han ger en utrymme att göra det man är bra på, säger Carl Wede till klubbens hemsida.

Den 25-årige mittfältaren ansluter till sitt nya lag i början av januari när HIF startar upp säsongen 2016.
Kontraktet är skrivet på två år med option på ytterligare ett år.

Vi på Allt om HIF hälsar Calle varmt välkommen till Skånes Stolthet!

Fakta:
Namn: Carl Wede
Född: 1990-04-20 (25 år)
Längd: 173 cm
Vikt: 72 kg
Position: Mittfältare
Landskamper: 2P
Klubbar: Västanfors IF, Fagersta Södra IK, IF Elfsborg (2006-2012), Falkenbergs FF (2012, lån), Falkenbergs FF (2013-2015), HIF (2015-)

Emil.Carlsvärd.BBL