Norrby – HIF 3-2

170805 Helsingborgs målvakt Pär Hansson gör en räddning under fotbollsmatchen i Superettan mellan Norrby och Helsingborg den 5 augusti 2017 i Borås. Foto: MATHIAS BERGELD / BILDBYRÅN / Cop 200

I Helsingborg pågår HX-festivalen för fullt och i Borås skulle HIF skapa en egen festivalstämning. Med siktet inställt på tredje raka segern så stod bottenlaget Norrby för motståndet.

Det har varit en omtumlande vecka för klubben som, på kort tid, tappat tre spelare. Varken Moustafa Zeidan (Syrianska) eller Frederik Helstrup (Arka Gdynia) har haft någon ordinarie plats i startelvan. Då var det betydligt tuffare med beskedet om att Jesper Lange råkat ut för en korsbandsskada. Knäskadan innebär dessutom att vår danske skyttekung kan ha gjort sin sista match för klubben. Definitivt sin sista match denna säsongen i alla fall.

Just Langes frånvaro innebar att anfallsalternativen var givna på förhand dvs Oke Akpoveta och Max Svensson från start på topp. Även resten av laget var detsamma som startade matchen mot Syrianska senast.

HIF inledde piggt men efterhand så blev det allt mer hemmalaget som skapade chanser och stod för bollinnehavet. Med kvarten spelad hittade dock Surprise fram till Max Svensson med en lysande passning. Anfallaren kom helt ren mot mål men i sista stund lyckades en hemmaförsvarare bryta och slå ut bollen till hörna.

Även om HIF skapade en del under första halvtimmen så hade nog ingen opponerat sig om Norrby tagit ledningen. Pär Hansson fick till några rejält svettiga räddningar i målet. Dessutom såg det ovanligt virrigt ut i försvaret under första halvlek. En halvlek som, för övrigt, var en rätt medioker tillställning.

Andra halvlek började ungefär som första slutade dvs tempofattigt och fantasilöst. Men HIF skulle ändå ta ledningen, drygt 10 minuter, in i halvleken. Surprise avancerade från egen planhalva, spelade fram Svensson. Max sköt, rakt på målvakten, och Akpoveta nickade in returen.

Målet satte fart på hemmalaget och Hansson tvingades åter till några rejäla räddningar. I den 62:a minuten kunde han dock inte rädda HIF längre efter att Johan Persson tagit med handen i straffområdet. 1-1 på straff och matchen var åter en öppen historia.

Efter kvitteringen började det bli rätt irriterat på planen och båda lagen drog på sig en del varningar. Dock verka irritationen tilltala HIF främst då bortalaget höjde tempot och började skapa lite framåt igen.

I 72:a minuten är Svensson åter inblandad i ett fin chans när Akpoveta hittar in med en boll i straffområdet. Max blir dock avväpnad och bollen rensas ut till Akpoveta som, längs med kortlinjen och med hjälp av målvakten, gör 1-2 från ingen vinkel alls!

Tyvärr varade inte ledningen speciellt länge utan några minuter senare så får Saidi stå helt ensam i HIFs straffområde och enkelt placera in kvitteringen till 2-2.

Tyvärr nöjde sig inte hemmalaget med kvitteringen utan i 88:e minuten halkar Weberg utan för straffområdet och det utnyttjar Istrefi som gör 3-2 till hemmalaget. I samma veva får dessutom Pllana sitt andra gula och får lämna planen.

Tyvärr höll HIFs anfallsförsök samma nivå som domarinsatsen under slutminuterna och säsongens tredje förlust var ett faktum.

Norrby – HIF 3-2 (0-0) Superettan

Mål: 0-1 Oke Akpoveta (55min) 1-1 Pllana (62) 1-2 Akpoveta (75) 2-2 Saidi (83) 3-2 Istrefi (88)

HIF: Hansson – Eriksson, Weberg, Larsson, Ljung – Surprise, Gyimah, Persson, Landgren – Svensson, Akpoveta

Byte: Wede IN – Landgren UT (66) Johansson IN – Svensson UT (90)