Mot Göteborg och norskt motstånd…

Efter att HIF spelade 1-1 mot den allsvenska kollegan Kalmar, på ett soligt Gasten IP, beger man sig nu till Göteborg för att möta norska Lilleström.

Än så länge är HIF obesegrade på försäsongen och efter att ha mött danskt och svenskt motstånd väntar nu motstånd från grannlandet Norge. Vad det blir för typ av värdemätare återstår att se. Förra säsongen kämpade Lilleström i botten men med hjälp av den före detta HIFaren Arnor Smarason kunde man klara sig kvar i norska högstaligan. Lilleström kommer vilja göra en bättre säsong och för att förbereda sig för detta vill man besegra HIF. Norrmännen kommer senast från en 2-1-seger mot Kongsvinger men att utläsa något från den matchen är svårt då Lilleström ställde ett ungt lag på banan och genomförde väldigt många byten. Laget har dock nyss kommit hem från ett läger, i Marbella, där man bla nådde 1-1 mot Rostov.

HIF presenterade, i tisdags, Celtic-mittfältaren Kundai Benyu och många är spända på att se vad nyförvärvet har för potential. Det blir också det andra nyförvärvet David Boysens andra match och känslan är nu att truppen börjar sätta sig. Klubben hintade dock om att det kan bli fler nyförvärv då det finns utrymme i budgeten. Det ska även bli fortsatt intressant om de spelare som imponerat under försäsongen, Wanderson och Rasmus Jönsson till exempel, kan fortsätta leverera och andra spelare kan visa att de konkurrerar om en plats i elvan som ska spela mot Norrköping i premiären.

I väntan på att vårt kommande nyförvärv, Noel Mbo, ska ansluta så blir det självklart intressant att se hur David Boysen/Rasmus Jönsson löser sina uppgifter i ett nykomponerat anfall och dessutom är det positivt att Kalle Joelsson är tillbaka och backas upp av U19-lagets Ian Pettersson. Därmed är “inlåningen” från Ängelholm, Robin Streifert, åter tillbaka i sin ordinarie klubb. Saknas gör dock fortfarande Pär Hansson, Fredrik Liverstam och Mohammed Abubakari som genomfört ett lättare ingrepp relaterat bihålorna. I övrigt kommer Skånes Stolthet med en, mer eller mindre, ordinarie trupp.

HIF kommer till spel med följande trupp:

4. Andreas Granqvist
5. Johan Persson
6. Andreas Landgren
7. Anders Randrup
8. Mamudu Moro
9. Rasmus Jönsson
10. Alexander Farnerud
11. Adam Eriksson
13. Mattias Almeida
15. Max Svensson
20. Wanderson do Carmo
21. Charlie Weberg
23. Carl Thulin
25. Kalle Joelsson (mv)
26. Kundai Benyu
40. Ian Pettersson (mv)
57. Markus Holgersson
69. David Boysen
99. Andri Bjarnason

Som sagt, försäsongen tuffar på och premiären mot Norrköping på Olympia närmar sig allt mer. Det blir därför allt mer intressant ur en spelidéssynpunkt desto fler försäsongsmatcher som spelas eftersom det av naturliga skäl blir allt tydligare hur HIF ska spela. Peo har vart tydlig med att han vill gå runt på spelare och testa olika spelare på olika positioner.

Det lär bli ännu en intressant batalj att följa under lördagen när vi möter norrmännen halvvägs. Matchen spelas på Valhalla IP med start klockan 15.00