Konstgräs kan förbjudas i högsta serien

Efter HIFs möte, med Kalmar FF, förra helgen så valde HIFs kapten, Andreas Granqvist, att öppet kritisera matchspel på konstgräs. Frågan utreds nu av Svensk Elitfotboll som menar att Sverige kan gå samma väg som Holland och helt förbjuda spel på underlaget i de högre divisionerna

– Jag har svårt för konstgräs, jag tycker att det blir en helt annan typ av fotboll. Jag hoppas att vi kan få våra kommuner och Svenska fotbollförbundet att ta bort konstgräset. Jag tror att det försämrar förutsättningarna för svenska ungdomar att ta sig ut i Europa och lyckas säger Andreas Granqvist i en intervju med HD

På frågan om vår landslagskapten vill förbjuda konstgräs helt och hållet låter sig svaret inte dröjas:

– På elitnivå, i allsvenskan och superettan. På ungdomssidan är det perfekt att kunna träna på stora ytor på en ganska jämn plastmatta även på vintern. Men de blir också konstgräsfotbollsspelare, det blir ett annat närkampsspel och en annan typ av fotbollsspelare. Jag tror att de bästa förutsättningarna är att få till en hybridvariant eller gräsmatta. Jag hoppas att vi går efter Holland och förbjuder konstgräs inom en snar framtid.

Efter AIK:s cupmatch, mot Jönköping Södra, var Henok Goitom och Sebastian Larsson överens. Spelarna dömde ut den tillfälliga konstgräsmattan som för närvarande ligger på Friends arena. Goitom beskrev underlaget som ”ett problem för svensk fotboll” och kritiserade det på en rad punkter såsom att närkamperna försvinner, att spelet känns onaturligt, att spelarutvecklingen hämmas.

På Djurgårdens årsmöte den 6 mars kommer också konstgräsets vara eller icke vara att diskuteras. En motion har lämnats in om att en rejäl utredning av underlaget ska göras.

För tre år sedan föreslog Malmö FF att hela Allsvenskan skulle spelas på gräs. Nu utreds frågan av SEF, elitklubbarnas intresseförening. Ett alternativ, om förbudet blir verklighet, är att klubbarna med konstgräsarenor får pengar från en gemensam pott för att klara omställningen. Så har man gjort i Holland där inga matcher får spelas på konstgräs från och med säsongen 2020/21.

Jag tror att spel på konstgräs försämrar förutsättningarna för svenska ungdomar att ta sig ut i Europa och lyckas säger Andreas Granqvist i en intervju med HD Foto: Bildbyrån

I Holland gick Ajax, redan 2017, ut med beskedet att man vägrar låna ut sina spelare till klubbar som huserar på konstgräs – även om det så bara är för att träna på. PEC Zwolle, Excelsior, Heracles Almelo, ADO Den Haag, VVV-Venlo, Sparta Rotterdam och Roda JC är sju klubbar, i förstadivisionen, som använder sig av plastunderlaget och har därmed hamnat i ”bad standing” hos storklubben. Ajax ledning hänvisar till de stora skaderiskerna med underlaget men ger också en tydlig hint om att ”den typ av fotboll som Ajax, och för den delen det Holländska landslaget, vill spela lämpar sig inte för konstgräs utan skall spelas på ett naturligt underlag”

AOH skrev en artikel om konstgräsets “vara eller inte vara” för drygt ett år sedan där vi även vägde in vilken påverkan, på miljön, miljöaspekter användningen av underlaget har. Den artikeln kan du läsa här

Källa. Helsingborgs Dagblad samt FotbollSthlm.se