Mjölkkossan och AOH gör gemensam sak “Alla har råd med mellanmjölk”

Under parollen “Alla har råd med mellanmjölk” har gänget bakom Mjölkkossan dragit igång en kampanj för att öka antalet månadsgivare. Fram till 9 Mars pågår aktiviteten där bla klubben själva valt att skänka en del spännande gåvor till de privatpersoner/företag som väljer att bli månadsgivare

Redan 2016, när de stod klart att ekonomin var väldigt ansträngd, gick ett antal supportrar och funderade på var sitt håll vad de mer kunde göra. De lyssnade med dåvarande klubbdirektören, David Brodetsky, och Alexander Ström (SLO tom 2018) som såg till att supportrarna fick kontakt med varandra. Klubben har gett sin välsignelse till engagemanget, och öppnat ett insamlingskonto i föreningens namn. Samtidigt var kvintetten noga med att påpeka att initiativet präglas av gräsrotstanken.
Företag och enskilda medlemmar är alla välkomna att bidra. I gengäld får bidragsgivarna en dekal, och om de önskar, sitt namn offentliggjort på hemsidan. Satsningen bygger på en utsträckt hand till de med stort HIF-hjärta.

Hittills har väldigt många privatpersoner, och företag, anslutit sig till den ständigt pågående satsningen som, hittills, inbringat över 2,2 miljoner till klubben i deras hjärta. Men senaste året har antalet nya månadsgivare sjunkit avsevärt något som nu Mjölkkossan, i samarbete med AOH, har ambitionen att ändra på. Målsättningen är att under ett antal veckor försöka förmå ytterligare 50 privatpersoner, eller företag, att ansluta sig genom en kampanj. Klubben har dessutom engagerat sig genom att krydda kampanjen med ett antal gåvor som kommer lottas ut bland de som väljer att teckna sig under den innevarande perioden.

Olof Friman, Niklas Lundin, Henrik Jönsson, Krister Rignell och Christer Nilsson är initiativtagarna till Mjölkkossan Foto: HD

Vi fick tag i en av initiativtagarna till Mjölkkossan, Olof Friman, för att lyssna mer om den pågående kampanjen

Ni har just nu en kampanj i syfte att värva fler månadsgivare som går under namnet “Alla har råd med mellanmjölk”. Kan du berätta mer?
-Ja det stämmer! Vi tycker det är på tiden att även mjölkkossan digitaliseras mer och att fler med hjärtat på rätta stället tar möjligheten att, efter egen förmåga, stötta HIF varje månad. Det är enkelt att registrera sig med sitt betalkort och finns tre olika alternativ, 49:- = lättmjölk, 99:-, mellanmjölk och 149:- standardmjölk.

Hur många månadsgivare har ni idag och vad är målsättningen?
-Idag är vi en bit över 70 st månadsgivare och målsättningen är att bli så många som möjligt. Vi är övertygade om att väldigt många har möjligheten att avvara 100 kr i månaden för att stärka HIFs ekonomi på såväl kort som lång sikt. Det skulle möjliggöra ett stabilare HIF och fortsatta satsningar på egna spelare och bättre resultat både på och utanför plan.

Varför har ni valt att samarbeta med Allt om HIF?
-Allt om HIF har under lång tid varit en väldigt uppskattad källa till nyheter och information kring HIF för alla HIF:are och vi når genom AOH målgruppen med perfekt exponering och precision.

Vad tror ni om HIF anno 2020?
-Det är ett väldigt spännande år. Mellbergs första försäsong, intressanta nyförvärv både på och utanför planen. Vi längtar till att allsvenskan drar igång och stillar abstinensen med träningsmatcherna och läsa allt som skrivs i olika kanaler. Resultatmässigt hoppas och tror vi att HIF kan klättra några placeringar i tabellen och kanske göra en större försäljning av en eller två spelare för att rätta upp ekonomin ytterligare.

Som vi nämnde så har även klubben engagerat sig i kampanjen genom att “krydda” det hela med ett antal gåvor som kommer lottas ut bland de som tecknar ett abonnemang innan den 9 Mars. Självklart ville vi lyssna med vår nuvarande klubbdirektör, Joel Sandborg, om hur han ser på vikten av Mjölkkossans engagemang och den pågående kampanjen

– Vi är tacksamma för Mjölkkossans arbete och engagemang. Det är också viktigt att alla som känner att de vill stötta klubbens fortsatta utveckling ska få möjlighet till att göra så, oavsett om man är privatperson eller stöttar genom sitt företag.

Vill du, som privatperson, eller ditt företag teckna upp er som månadsgivare så klickar ni bara in via denna länken. Kampanjen pågår fram tom 9 Mars men då det är ett ständigt pågående projekt så kan man, när som under året, välja att kliva på. Varför inte ge bort detta som en födelsedagspresent eller julklapp till någon med ett stort HIF-hjärta?