Med HIF ögon…Syrianska

Superettan 2017 blir den artonde säsongen av Superettan, Sveriges näst högsta division i fotboll för herrar, under Allsvenskan. HIF har själv aldrig spelat i Superettan men HIFs senaste säsong i den näst högsta serien var i Division 1 1992.

Vilka är lagen? Vilka är profilerna och vilken ev koppling har HIF till morgondagens motståndare?

Syrianska FC bildades så sent som 1977, då som “Suryoyo Sportklubb”, av några syrianska ungdomar i Södertälje. 1986 ändrades namnet till Syrianska SK och sedermera till dagens Syrianska FC. Debutsäsongen i Superettan (2009) var klubben ytterst nära en kvalplats till Allsvenskan. I lagets andra säsong i Superettan (2010) lyckades laget vinna serien med lika många poäng som tvåan IFK Norrköping men med ett måls bättre målskillnad, vilket tog laget till Allsvenskan. Syrianska FC blev därmed det 61:a laget genom tiderna i Allsvenskan.

Den Allsvenska statusen flög dock all världens väg när laget trillade ur högsta serien efter två säsonger. Sedan 2014 håller man alltså åter till i Superettan där man, förra säsongen, hamnade på en 13:e plats och tvingades kvala sig kvar via, sammanlagt, 5-1 mot Vasalund.

Sharbel Touma tillhör en av de verkliga legenderna i Syrianska
Foto: Andreas L Eriksson / BILDBYRŁN
Genom åren har ett flertal framgångsrika Syrianska FC-spelare gått vidare till spel i Allsvenskan och i europeiska ligor. Vi hittar namn som Suleyman Sleyman, Sharbel Touma och Louay Chanko och, icke att förglömma, spelare som passerat genom klubben. Peter Ijeh, Abgar Barsom, Johan Arneng och Hammarby-ikonen, Billy Ohlsson, är bara några av de spelare som haft Södertälje Fotbollsarena (6100 åskådare) som arbetsplats.

I dagens lag så bör man hålla ögonen på bla Mattias Mete. 29 åringen är fostrad i Syrianska och efter diverse utflykter med proffspel i såväl Turkiet och Danmark som Allsvenskt spel, med Åtvidaberg, så återvände anfallaren inför förra säsongen. Med tre, av fem mål, i kvalet mot Vasalund så har klubben mycket att tacka Mete för som kommande säsong får slåss med en annan Mattias (Genc) och Bachir Katourgi om platserna på topp.

Förutom ovanstående klassiska möte, med bla vår nuvarande tränare som ansvarig, så har klubbarna faktiskt haft en del utbyte. Samuel Aziz, Robin Book och allas vår Razak Omotoyossi har en historia i klubben. Omotoyossi kom från FC Sheriff i den moldaviska ligan till Helsingborgs IF i februari 2007. Anfallaren, med de enorma låren, ersatte Luton Shelton som anfallare bredvid Henrik Larsson och gjorde det med bravur då han tog en delad förstaplats i skytteligan med Marcus Berg. 2008 lämnade han för spel i Saudiarabien och 2011 gjorde han ett kortare ”gästspel” i Syrianska i en annars rätt brokig karriär.

Utöver dessa herrar har ju den förre Högaborgaren Daniel Bennassar Nilsson, så sent som förra säsongen, haft Syrianska som klubbtillhörighet. Inför innevarande säsong var ju dessutom mittfältaren en av de som provtränade med HIF

Visst du att…

• Eftersom det syrianska folket inte har ett officiellt landslag, ses Syrianska ibland som ett ställföreträdande landslag för folkgruppen som har sitt ursprung i Turkiet, Irak, Syrien och Libanon och, som idag, är utspridd över hela världen.

• En välkänd profil, som representerat Syrianska FC, är Johan “Fimpen” Bergman, känd för filmen Fimpen som han gjorde som 6-åring med svenska landslaget.