Max Mårtensson om första tiden i BoIS “Det är klart att det finns en skillnad på professionalitet i klubbarna”

180716 Helsingborgs Mattias Almeida Sundell jublar tillsammans med Max Mårtensson efter att ha gjort 1-1 under träningsmatch i fotboll mellan Helsingör och Helsingborg den 16 juli 2018 i Helsingör. Foto: Mathilda Ahlberg / BILDBYRÅN / Cop 178

Han sprutade in mål i HIFs ungdomslag och stod på gränsen till en A-lagsplats. Inför 2019 stod den unge anfallaren inför ett vägval där ett A-lagskontrakt, med Landskrona BoIS, blev för svårt att motstå. Efter några månader i sin nya klubb var vi, på AOH, givetvis nyfiken på hur det går och hur stor skillnad det är mellan klubbarna.

Max Mårtensson kom, från BK Landora, som 14-åring till HIF och jobbade sig upp genom de olika ungdomslagen. Tränade en del med A-laget, förra säsongen, och fick även medverka i en del träningsmatcher.
Inför årskiftet stod han vid ett vägval när Landskrona BoIS kom viftandes med ett A-lagskontrakt. Hur gick tankarna?

-Det var mycket tankar i mitt huvud, jag trivdes väldigt bra i HIF men jag ansåg att jag ville ta klivet till att spela seniorfotboll nu och det tror jag att jag har en större chans att göra i BoIS än i HIF i nuläget.

Du är född och uppvuxen i Landskrona – hur stor roll spelade det i ditt val?

-Det är klart att det fanns i tankarna, när jag var liten var jag alltid och kollade på BoIS när de spelade och det är alltid kul att representera laget från staden man bor i. Jag tyckte även att Billy, vår tränares idéer om ’’det nya BoIS’’ var väldigt intressanta vilket var en stor del i att jag valde BoIS.

Hur såg HIF på det faktum att du ville lämna?

-De tyckte det var tråkigt såklart att jag skulle lämna men efter ett möte med Jonas Ohlander & Jens Karlsson så tyckte de att detta kunde vara ett bra steg i min karriär och det var absolut inget ont i flytten från någon av partnerna utan de var en bra relation hela tiden vilket vi har än idag.

Skillnaden mellan klubbarna?

-Det är klart att det finns en skillnad på professionalitet i klubbarna då HIF är ett allsvenskt lag med mer resurser men jag är positivt överraskad över hur proffesionellt det är i BoIS då hela truppen verkligen tar allt seriöst. Även saker som Gym och andra faciliteter är det en viss skillnad på, vi har ett gym i BoIS också men det är inte riktigt lika stort och välfyllt som det på Olympia är.

Hur ser en dag ut i Max Mårtenssons liv?

-Det är skola på vardagarna då jag går sista året på Filbornaskolan, sedan är det hem och träna och efter det så pluggar jag eller hänger med kompisar.

Max Mårtensson under en träningsmatch i mellan Landskrona och Frem Foto: Avdo Bilkanovic / BILDBYRÅN

Hur har det gått för dig/er på försäsongen?

-Det har gått upp och ner både för mig och laget, jag känner att jag börjar komma in i seniorfotbollen mer och mer men för 2 veckor sedan fick jag en bristning i mitt lår och har därför kört rehab under senaste perioden. För laget har vi inte riktigt fått resultaten med oss men vi  spelar en väldigt trevlig fotboll och är väldigt bollförande. Det har varit lite problem med målkyttet men det släpper fram till seriepremiären.

Vad har du för målsättning den kommande säsongen?

-Att spela så mycket som möjligt och hjälpa laget att ta sig tillbaka till Superettan.

Har du någon koll på HIF?

– Ja absolut, jag är ofta fortfarande och kollar på både U19s matcher då jag har många kompisar där men följer även A-laget via sociala medier och snackar ibland med vissa från truppen.

Vad tror du om den Allsvenska comebacken?

-Det är svårt att svara på, de har fått in en spännande trupp och jag tror absolut de är kapabla till att göra en bra säsong i Allsvenskan redan detta året.

Var befinner sig Max Mårtensson om fem år?

-Svårt att säga, förhoppningsvis lever jag som fotbollsproffs någonstans, ifall det är i Sverige eller utomlands vet jag inte, jag har inte några speciella mål så långt fram utan jag tar säsong för säsong och ser vad de leder till.

Vi på AOH önskar Max ett stort lycka till med sin nya utmaning. Vi håller givetvis ett öga på hans fortsatta karriär med förhoppning att han, i framtiden, hittar “hem” till Skånes Stolthet igen