Adam “Svardz” Svärd -“…sen behöver vi i HIF e-sport all stöd vi kan få, så gör det för klubben”

Hallå där Adam “Svardz” Svärd som är nummer två i vår intervjuserie med de fem spelarna i HIFs E-Sport lag.

Adam eller Svardz som är hans spelnamn , påtalar för mig snabbt om tiden han lägger ner på FIFA. Utöver sin heltidstjänst som växelmakare på ett av Sveriges största telekombolag så lägger han ner ungefär 30 till 35 timmar i veckan på FIFA, vilket nästan motsvarar en heltidstjänst i sig. Jag frågar honom vad som händer om han inte skulle lägga ner den tiden, och han svarar snabbt att då skulle han inte spela i HIFs E-Sport Lag och att han skulle tappa för mycket gentemot sina konkurrenter. Jag inser ganska snabbt att det är som allt annat i livet, för att du ska bli bäst på något så måste du träna och det mycket! Här skiljer sig inte FIFA från Crossfit, Längdskidåkning eller Fotboll för den delen.

Adam är 25 år och är bosatt i Göteborg, han har varit på den Svenska FIFA scenen sedan 2013 och har snabbt blivit en populär streamer på YouTube. På YouTube sänder han alla sina Weekend Leauge matcher, En spelform inom FIFA online där du ska spela 30 matcher och försöka vinna så många matcher som möjligt, Adam vinner ungefär 25-26 av 30 vilket kvalificerar honom som en av dem bättre i landet. Hans största meriter är två semifinalplatser i Cashligan som var den största FIFA turneringen i Sverige förr i tiden. Som sin medspelare Erikzoon så är träning och kost en viktig ingrediens för att hålla koncentrationen och orken uppe under ett “pass”. När Adam sa “pass” hoppa jag till och det blev en viss förrviring som ni ser på bilden.

Vad är då Adams främsta tips till “vanliga” FIFA spelaren? Han återkommer snabbt till vikten av att lägga ner tid och träna mycket, men att samtidigt också spela in sina matcher för att analysera vad man gjort bra och dåligt. Till den som aldrig sett en HIF E-Sport match skulle han säga “Ge spelet chansen! Fifa är som en mer intensiv och roligare version av riktig fotboll,

På frågan om vilket lag han håller på och vilka som är de bästa spelarna i vekligheten kontra i den virtuella världen. Svara han The Arsenal och dem bästa spelarna i verkligheten är Lionel Messi och Alexandre Lacazette och den bästa på FIFA är Cristiano Ronaldo. Och om Adam skulle förklara sin spelstil på FIFA så skulle han säga att han utnyttjar kanterna och spelar mycket på inlägg, som enligt honom själv har varit ökända sedan FIFA 14.

Vad som fick honom att välja Helsingborgs IF och vad hans förhoppningar är med årets eAllsvenska? Svarar han snabbt att HIF har ett grym och modernt projekt  på gång och det kändes som att de är ett helt nytt tänk inom FIFA och det är roligt att få vara med ifrån start och det uttalade målet är att nå slutspelet i Maj. Vi önskar Adam “Svardz” Svärd varmt välkommen till Skånes Stolthet!