Matchrapport och Betyg: Sirius-HIF

200813 Helsingborgs Rasmus Jönsson deppar under fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan Sirius och Helsingborg den 13 augusti 2020 i Uppsala. Foto: Maxim Thoré / BILDBYRÅN / kod MT / MT0022

Förhoppningar fanns att HIF skulle följa upp den fina vinsten, mot Norrköping, med att plocka poäng i bortamötet med Sirius. Hemmalaget gjorde dock processen kort mot ett blekt HIF som därmed inkasserade sin sjätte förlust för säsongen

Det var ett HIF fullt av avbräck i form av avstängningar som mötte Sirius på Studenternas denna kväll. Skadorna och avstängningarna ledde till en hel del förändringar från sist. Istället för den 4-4-2 med Voelkerling som Libero på Mittfältet, klev denne istället ner som mittback samtidigt som Emil Hellman fick göra sin startdebut som vänsterback.

Även om HIF inledningsvis hade en hel del boll så kom Sirius ändå längre fram med boll i sina anfall, speciellt då trion Max Svensson, Rasmus Jönsson och Alex Timossi såg trubbiga ut. Efter 15 minuter sköts bollen på Mohammed Abubakaris arm precis utanför straffområdet. Frisparken tog Stefano Vecchia hand om och sköt denne i mål. Ett frågetecken bör ställas för Alex Nilssons insats i HIF målet då skottet verkade gå mitt på honom.

En stund senare skulle Sirius ännu en gång ställa om efter ett omständigt HIF anfall, Mohammed Saeid kunde spela ut bollen till Girmai Netabay som kunde kliva in och med ett resolut avslut vid Alex Nilssons vänsterstolpe föra 2-0 till Sirius efter 21 minuter.

Ju längre första halvlek led desto mer tog Sirius över bollinnehavet och initiativet och rullade sig runt på kanterna, där HIF visade sig svaga. Bland annat hade Sirius Axel Björnström ett skott i stolpen.

Andra Halvlek började se lite mer positivt ut, speciellt då inbytte Alhaji Gero gav HIF mer tyngd där framme och gav HIF en naturlig uppspelspunkt. Men kort därefter, efter ett tveksamt hemspel till Alex Nilsson, svarade samma Alex Nilsson med ett ännu svagare uppspel som Sirius kunde bryta. Stefano Vecchia la upp bollen till Girmai Netabay som tackade och la upp bollen i Alex Nilssons högra kryss.

HIF skulle fortsätta att trycka på framåt. En hörna  i 70:e letade fram till Alhaji Gero som Nickade fram bollen till Alex Timossi som i sin tur lät hjässan styra bollen förbi Lukas Jonsson och ner i dennes högra hörn. 3-1.

Ett par minuter senare skulle HIF ställa om och inbytte Noel Mbo skulle ge Rasmus Jönsson ett skottläge framför mål, ett läge som Lukas Jonsson dock skulle tippa över. Det ville sig inte för HIF denna dag och matchen slutade därför rättvist 3-1 till Sirius.

200813 Helsingborgs Alex Timossi jublar efter 3-1 målet under fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan Sirius och Helsingborg den 13 augusti 2020 i Uppsala.
Foto: Maxim Thoré / BILDBYRÅN / kod MT / MT0022

Mina Matchbetyg:

Alex Nilsson: 1. Stod för flera tveksamheter. Muren vid första målet. Räddningsförsöket på samma friskpark. Försöket till uppspel på tredje målet. Underkänd.

Jospeh Ceesay: 1. Var enormt tveksam i defensiven och stod flera gånger och bara avvaktade. Underkänd.

Mix Diskerud: 2. Stabil och vann flera nickdueller. Inte så mycket mer dock.

Jakob Voelkerling Persson: 3. HIF:s klart bästa spelare. Vann många nickdueller, försökte även hitta vägar framåt.

Emil Hellman: 2. Gjorde en helt okej insats. Visade stundtals sin orutin men var stabil.

Alex Timossi: 2. Försökte skapa en hel del från sin kant. En del misstag ibland.

Brandur Hendriksson: 1. Hände väldigt sällan något när denne hade bollen och när det väl gjorde det så slog han bort bollen. Underkänd.

Armin Gigovic: 1. Såg enormt vilsen ut. Slog bort bollen och såg mest ut att titta på ibland. Liten uppryckning i andra men räcker inte. Underkänd.

Max Svensson: 2. Den offensive spelare som försökte sig på mest. Dock hände det väldigt sällan något av substans. Godkänd.

Rasmus Jönsson: 1. Alldeles för omständig och trubbig. Blev lite bättre ju längre matchen gick, på väg mot en tvåa.

Aljahi Gero (Inbytt 45): 2. Ett Byte som gav något. Visade tyngd och beslutsamhet även om det ibland inte räckte hela vägen. Godkänd.

Noel Mbo (Inbytt 70): 2. Godkänt byte. Gav llite speed och initiativ.

Spelade för kort tid:

Ludvig Carlius:

Casper Widell:

AOH drivs, i stor utsträckning, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du swisha en slant till 0703890866. Tack!