Lindström om villkorstrappan: “Tråkigt för fotbollen”

210403 Helsingborgs assisterande tränare Mattias Lindström före träningsmatchen i fotboll mellan Helsingborg och Öster den 3 april 2021 i Helsingborg. Foto: Krister Andersson / BILDBYRÅN / COP 147 / KA0079

Som vanligt fick AOH en kort pratstund med ledarstaben dagen innan match. Denna gången är Mattias Lindström som fick svara på frågor.

Öster imorgon, vad säger du om Öster?

” – Stabilt lag. De har bara släppt in 17 mål. Det är vi, dem och Värnamo som är tightast i serien. De har haft problem och göra mål offensivt men dem är bra, hemmaplan så… Okej lag. Vi vet ju från när vi mötte dem på Olympia att det är ett tight lag.”

Ni gör 3 mål på Olympia sist, hur mycket tar ni med er från J Södra in till Öster?

” – Det gör vi absolut. Det syns idag och på träningarna tidigare att det finns självförtroende på många spelare. Vi kommer ju inte ändra något som vi tidigare gjort under säsongen. Det som syns är självförtroendet på Spelarna. Det är jättekul och se.”

Casper Widell kommer få ta avstängde Charlie Webergs plats, hur mycket naturlig ersättare ser du i honom?

” – Han är inte vänsterfotad men det är som vi har varit inne på innan, vi har Charlie, Casper, Ravy som är tre jämnbra mittbackar. Han kommer klara det galant. Det är bättre att ha Casper än Ravy där.”

Ni försökte lite med ett högre presspel sist, är det något vi kan se mot Öster också?

” – Öster är inte så spelande, så det kan nog komma långa bollar hur vi än går på dem. Men det är klart att vi vill störa deras spel så mycket det går sedan får vi se hur mycket. Det kommer inte bli sådan matchbild som det var mot J Södra, då var det mycket Hawaii, det kommer det inte bli mot Öster. Men vi vill störa dem så högt upp vi kan.”

Efter Benjamin Acquahs prestation sist kanske många vill skrika in honom i startelvan, vad säger du om sådana rop?

” – Den är med i beräkningarna men om han ska gå in i startelvan… Vi ska ta laget nu här (Efter träningen) Det får vi se. Men det är som för många spelare, det är många som gör det bra.”

Till sist bara… Det är många Suportrar som ska med upp…

” – Jag har hört det. Jättekul!”

…Mycket har ju handlat här sista veckan om villkorstrappan, Vad är din åsikt?

” – Jag tycker som alla som sysslar med fotboll skulle jag tro, att det är tråkigt att det har tagits sådana beslut utan egentlig förankring. Jag tror inte de har kollat överhuvudtaget, det har dem väl men jag tycker det är tråkigt och hoppas att vi också hänger på de andra klubbarna [I deras ställningstaganden]. Det är tråkigt för supportrarna, det är tråkigt för spelarna och det är tråkigt för fotbollen så jag hoppas att det kommer att ändra sig.”

Stöd oss på Patreon så vi kan fortsätta vår bevakning av världens finaste förening!