Linde straffräddare i Europa League

160807 Sveriges målvakt Andreas Linde under fotbollsmatchen mellan Sverige och Nigeria den 7 augusti 2016 under OS i Manaus. Foto: Daniel Stiller / Bildbyrån / kod DS / 59012

Andreas Linde, som var målvakt i HIF från sina ungdomsår fram till 2015, har sedan han lämnade Skånes Stolthet huserat i norska Molde FK. Den norska klubben gav sig igår kväll in i Europa League-slutspelet, med Linde i mål som vanligt.

Andreas Linde kom till HIF:s akademi som 15-åring efter att ha lämnat Rydebäcks IF, och tog sig som 18-åring sedan även upp till HIF:s a-lag. Det blev dock bara tre matcher i Helsingborgs IF, innan Linde som 22-åring lämnade klubben. Ny klubbadress blev norska Molde FK, och där har målvakten blivit kvar ända sedan han anlände i 2015.

Den 196 centimeter långa målvakten, som numera är 27 år gammal, vann i 2019 den norska titeln med Molde vilket innebar Champions League-kval inför 2020/21-säsongen. Ett par heroiska insatser till trots så fick Linde och hans lag dock nöja sig med en plats i Europa League i slutändan. Efter att sedan ha kommit tvåa i sin grupp som inkluderade engelska Arsenal, irländska Dundalk och österrikiska Rapid Wien, avancerade man konsekvent till sextondelsfinal.

Det första av de två mötena hade Molde som hemmalag, och spelades på neutral mark i Spanien på grund av restriktioner i Norge. Tyska Hoffenheim stod som motståndare när Lindes lag gav sig ut för att spela en historisk match i klubbens historia, med Linde i målburen i vanlig ordning. En mardrömsstart innebar 0-2 i baken efter endast 28 minuter, men en reducering till 1-2 genom Martin Ellingsen gav hopp i den 41:a minuten. Lyckan blev dock kortvarig då Hoffenheim klev fram och satte 3-1 precis innan halvtid, vilket i stunden gav Molde en dålig chans att avancera. Ett effektivt Molde kunde dock jobba sig tillbaka och trycka dit två mål i den 70:e respektive 74:e minuten, och därmed hämta upp till 3-3. Det resultatet höll sig matchen ut och måste ändå ses som ett bra resultat med motståndet och omständigheterna i beaktning.

Särskilt mycket beröm ska dock Andreas Linde ha. Målvakten gjorde hela nio (!) räddningar i matchen varav en straffräddning i den 63:e minuten då ställningen fortfarande var 3-1 till Hoffenheim. Med det i bagaget krävs med allra största sannolikhet en seger för Molde i returmatchen, som spelas på Hoffenheims hemmaplan i Sinsheim nästa torsdag.

Vi på AOH gratulerar Andreas Linde för den fina insatsen och önskar honom ett stort lycka till i returmötet på torsdag!

AOH drivs, sedan 2009, på ideell basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!