HIFare i världen

Det har vart landslagsuppehåll men vissa ligor har kört på ändå och nu är det återigen dags att se hur det går för några av våra gamla HIFare i deras nuvarande lag och landslag. Nedan följer en kortare summering av insatserna den senaste veckan

Emil Krafth är inkallad till det svenska landslaget och fick spela hela träningsmatchen mot Österrike. Dessvärre förlorade Sverige med 0-2. När Sverige sedan gick in i Nations League fick Emil hoppa in i den 77:e minuten när han bytte av Mikael Lustig på högerbacksplatsen. Dessvärre blev det ju förlust för Sverige med 2-3.

McDonald Mariga har under veckan tränat med den italienska Serie C-laget Cueno. Än så länge står han dock utan klubb. Rapporterna från Italien antyder att man inte utesluter spel med klubben men att Mariga fortfarande håller för hög klass för spel på en sådan låg nivå

Jere Uronens är på landslagssamling med Finland och fick spela första halvlek i vinstmatchen mot Ungern i Nations League. Jere drog på sig ett gult kort och hade även en skadekänning under första halvlek vilket troligtvis var anledningen till att han byttes redan i paus. Jere fanns inte med i Finlands andra match i Nations League mot Estland. Även denna match vann Finland.

Victor Palsson var inkallad till Erik Hamréns första isländska landslagstrupp och fick spela hela matchen mot Schweiz som en av två innermittfältare. Dessvärre blev det inte en överdrivet rolig match för Island som förlorade med hela 0-6. Island följde sedan upp den tråkiga starten av Nations League mot Schweiz med att förlora med 0-3 mot Belgien. Victor fick inte förtroendet från start men kom in i den 80:e minuten.

Rafael Porcellis EC Sao José vann med 2-0 mot Bagé. Porcellis fann inte med i truppen. EC Sao José toppar sin regionala grupp, en av sjutton stycken, i brasilianska Serie D.

Leandro Castan och hans Vasco Da Gama har spelat två matcher sedan den senaste proffskollen. Castan har varit skadad och inte kunnat spela dessa två matcher. Vasco hade kanske behövt den gamle HIF:aren för dessa två matcher har båda slutat med förlust: Först 1-2 mot America Minero och sedan 0-1 mot Vitoria.

Joseph Baffo är klubblös men har bla tränat med IFK Göteborg och håller nu igång med moderklubben Värnamo. Det svenska fönstret är ju stängt så något spel, i Sverige, är ju tidigast aktuellt efter årsskiftet