Kvartsfinal i Svenska Cupen: HIF-IFK Göteborg

Ikväll blir det toppmatch på Olympia! Det är kvartsfinal i Svenska Cupen mellan HIF och IFK Göteborg, två lag som rivstartade i premiären av Allsvenskan med 3-0-segrar.

svenskacupenMatchen spelas på Olympias fina gräsmatta och enligt väderprognosen blir det hyfsat väder, (runt 6+ enligt Klart.se), och mycket står på spel, båda lagen strävar efter Europaplatsen.

HIF är tillsammans med IFK Göteborg de enda två lagen som spelat i allsvenskan varje säsong de senaste 20 åren. Det är även HIF och IFK Göteborg som plockat flest allsvenska poäng under samma period. HIF:s tränare Roar Hansen är förberedd på en tuff match.

Vi vet att Göteborg är ett bra lag. De har gått bäst under försäsongen och startade bra mot Häcken. Vi fick också en bra start, så vi kan säkert förvänta oss en riktig höjdarmatch, säger Roar Hansen.

I senaste cupmatchen slog HIF enkelt tillbaka Gefle och vann med klara 3-1. IFK Göteborg förlorade förvisso med 1-0 på hemmaplan mot Kalmar FF, men kvalificerade sig trots det från sin grupp.

IFK Göteborg började årets allsvenska på ett ypperligt vis genom att slå tillbaka BK Häcken med klara 3-0.
Roar har bra koll på IFK och har full respekt för lagets insats mot Häcken.

Det är möjligt att de anpassade sig lite efter Häckens offensiv. De spelade ett disciplinerat försvarsspel, sedan har de sina snabba spelare i omställningsspelet. Det går fort då och det måste vi se upp med, säger Roar.

Klart är att det kommer med största sannolikhet bli en högklassig match med två lag som kommer göra allt för att nå en semifinalplats och därmed ett steg närmare en europaplats i höst!

Matchen börjar klockan 18:00.
Och för er som bor längre ifrån Olympia än att ni hinner dit i tid, så sänds matchen på SVT.

18-mannatruppen:
Målvakter: 1. Daniel Andersson, 30. Pär Hansson.
Backar: 3. Loret Sadiku, 4. Waild Atta, 16. Joseph Baffo, 21. Christoffer Andersson, 24. Erlend Hanstveit, 26. Peter Larsson.
Mittfältare: 6. May Mahlangu, 7. Mattias Lindström, 8. Ardian Gashi, 13. Rachid Bouaouzan, 18. Rasmus Lindgren, 20. Alejandro Bedoya, 23. Daniel Nordmark.
Anfallare: 9. Robin Simovic, 10. Álvaro Santos, 25. David Accam.

Indisponibla:
15. Emil Krafth
28. Jere Uronen

bbl_fredrik_ymer

2 kommentarer

1. Snabba killar har vi också gott om, så kan nog bli jämnt på den fronten – men visst kommer det bli en jämn fight & skulle inte bli förvånad om matchen kan gå till förlängning där man får hoppas “Gud” får fälla avgörandet från 11-meterspunkten…