Kristian gillar att lira på Olympia

Kristian Bergström och hans moderklubb, Åtvidabergs FF, får på söndag möta guldjagande Helsingborgs IF, i ett läge där man själva kämpar om nytt allsvenskt kontrakt.

– Det är inspirerande, säger Kristian Bergström.

Åtvidaberg ligger för tillfället på kvalplats med bara tre matcher kvar av säsongen. Dessa tre matcher blir avgörande för om Åtvidaberg ska leva vidare i Allsvenskan till nästa säsong. Efter bortamatchen mot HIF på söndag väntar Mjällby (b) och AIK (h).

– Det är ett ganska tufft program. Jag tycker att den svåraste motståndaren blir Helsingborg. Mjällby har vi mött under många år i Superettan, så dem känner vi ganska väl. Matchen mot AIK blir nog avgörande i och med att de likosm vi kämpar för nytt kontrakt, menar Kristian.

Åtvidaberg har minst sagt haft en svängig säsong.

– Vi inledde med tre raka förluster och vår tränare (Daniel Wiklund) fick sparken. Om vi hade fått en bättre start där och efter VM-uppehållet så hade vi legat bättre till nu, konstaterar Kristian.

– Däremot hade vi en bra period innan VM-uppehållet och ännu en i förra månaden. Vi ligger nu fyra poäng före de två lagen på nedflyttningsplats, så om vi får till samma spel som vi hade då så får vi ett bra utgångsläge i de sista matcherna och kan få allt i egna händer. Då behövervi  inte bry oss om övriga resultat. Vi vill ju undvika de två sista platserna, fast om det blir kvalspel så är vi förstås inställda på det, säger Kristian.

I förra månaden var man nära på att vinna mot Malmö FF men mittbacken i MFF, Yago Fernandez, nickade på tilläggstid in kvitteringen, 3-3.

– Vi var nederlagstippade innan säsongen och vi är det fortfarande, trots att vi har visat att vi kan ta poäng av topplagen. Vi har inte bara tagit poäng av MFF, utan vi även mot Elfsborg och IFK Göteborg. Klart att det egentligen är så att man ska ta poäng mot de lag som ligger under, men det är inte alltid man tar poäng i de matcher man önskar. Dock är det just det som är charmen med fotboll, att man som ett mindre lag kan överraska mot ett topplag.

– Anledningen till att det har gått så bra för oss mot topplagen är ju att det är ju inspirerande att möta dem. Det blir oftast publikfester och helt annan inramning än andra matcher. Man märker ju att man inte spelar i Superettan längre, konstaterar Kristian.

På söndag väntar ännu ett topplag, Skånes stolthet, HIF.

– Helsingborg har varit starka hemma hela säsongen och gjort många mål där. Vi förlorade ju mot dem på hemmaplan i våras med 3-0.

– Det blir ju ännu tuffare att möta Helsingborg i det läge som är nu då Helsingborg är tillbaka i guldkampen igen. Vi behöver ju också poäng så det är en viktig match för båda lagen.

– Det är en tuff, men ingen omöjlig uppgift. Vi får fokusera på försvarsspel och kontringar, säger Kristian.

För sju år sedan spelade Kristian Bergström i Malmö FF och han kommer ihåg mötena med Helsingborg.

– Skånederbyna mot Helsingborg var de största matcherna. Det var svårt att komma utifrån och förstå vad de matcherna betyder för de personer som kommer därifrån. Man märkte ju att det var något stort då både supportar och media uppmärksammade matchen intensivt. Det var mycket folk på matcherna vilket skapade en härlig stämning, en stämning av utländsk karaktär, menar Kristian.

Matcherna mot Helsingborg är fortfarande speciella för Kristian.

– Jag har alltid tyckt om att spela mot Helsingborg. Det är ett roligt lag att möta som spelar en positiv fotboll. Olympia är en av mina favoritarenor dels på grund av att det är en fin arena och en fin gräsmatta att lira på, dels på grund av att jag har gjort bra matcher på Olympia mot Helsingborg under min tid i IFK Norrköping. Jag har bara positiva bilder från Olympia så det ska bli väldigt kul att komma dit igen.

Han har dock inte lika positiva bilder från sin tid i Malmö FF, där han bara stannade i en säsong.

– Jag kom till MFF halvskadad. Min kropp svarade inte när jag tränade och jag kom inte upp i den standard som jag hade innan jag kom. Jag tog ett beslut tidigt den hösten att jag inte skulle stanna kvar. Jag fick ju inte mycket speltid utan fick oftast sitta på bänken eller läktaren och jag kände att det ska man inte göra i den ålder som jag var då, över trettio.

Kristian lämnade MFF året före Skåneklubben skulle vinna sitt senaste guld, något som Kristian inte fick uppleva.

– Jag är inte så besviken på att MFF tog guld just då. Istället fick jag chansen att ta upp min moderklubb till Allsvenskan, vilket jag är tacksam över att jag fick uppleva.

Gammal MFF:are som han är, kanske man hade trott att han håller tummarna lite extra för MFF i guldstriden, men skenet bedrar.

– Jag har ingen större åsikt. Klart att jag har lite känslor kvar för MFF för att jag har spelat där, men de har inga spelare kvar sen min tid i klubben.

– Båda har visat att de förtjänar att vinna guld. Jag hoppas det inte avgörs på några konstiga situationer, utan att det istället avgörs på ett positivt och ”fair” sätt. Låt bästa lag vinna. BG