Kom och ta oss!

Så kan det låta när man har hybris, är HIF på väg till det stadiet nu?

Först var HIF inget utan Henke.

Sen var HIF inget utan Lantz.

Igår var HIF förmodligen inget utan Ekstrand.

Trots det har det blivit åtta segrar och en oavgjord. Kanske läge för lite hybris?

Jag ska villigt erkänna att jag precis som Dr Dängroth var skeptisk till Conny Karlsson när han presenterades som HIF´s tränare, vi ville ju ha Hareide eller iallafall Henke som tränare. Inte en före detting med sina största meriter i bottenklubbar.

Men jag försökte se något positivt i det hela, det positiva jag fann då var att Conny faktiskt hade stor erfarenhet av att bygga lag med begränsade resurser. Det andra var att HIF iallafall inte skulle tippas som slutsegrare i allsvenskan och därmed kunde spela utan press. Försäsongen var si och så och premiären mot BP vanns på det berömda håret. Men sedan har det rullat på, man har slagit tippade topplag på löpande band och egentligen aldrig varit hotade.

HIF´s traditionella akilleshäl, bottenlagen, har också klarats av på ett imponerande sätt. Igår kom ett annat bottenlag till Olympia och fick solklart stryk trots att HIF inte spelade sin bästa fotboll. Det tyder på ett starkt lag, med betoning på LAG.

Conny är en lagbyggare och vad han har lyckats uträtta med HIF´s talangfulla men normalt sett ack så underpresterande trupp är nästan ett mirakel. Kan han gå på vatten också?

Naturligtvis får ett effektivt lag utstå kritik, Tobias Grahn och Bojan Djodjic har i veckan kritiserat HIF för dess “dödgrävarfotboll” och fått medhåll av vissa journalister. Luktar lite surt sa räven om de kommentarerna. Upplysningsvis till Tobias och Bojan kan jag berätta att fotboll inte är en bedömningssport, konståkning är en bedömningssport liksom simhopp, gymnastik och hästdressyr. Kanske dags för Bojan och Tobias att sadla om?

Så när går luften ur HIF?

Fan vet, de har sett starka ut hela tiden och de vinner matcher även när de spelar dåligt. Skulle tippa att sker något så blir det under VM uppehållet. Nästan två månaders speluppehåll där spelare kan säljas, andra lag förstärkas och skadelistan kan bli lika lång som listan över domarmisstag i Champions league.

Men har svårt att se vilka spelare som skulle vara intressanta att köpa loss redan i sommar, kanske Hansson eller Ekstrand? Lantz, Lindström och Stoffe har gjort sina utlandsäventyr och det skall nog till ett riktigt bra bud från en klubb som kan vinna något för att de ska fundera på utlandet igen. Men vem vet?

Just nu är det bara skönt att läsa den allsvenska tabellen.

1 trackback/pingback

1. Conny: Gamla Ullevis plan en skam