Kärnan tar avstånd från avsparkstiden mot Wroclaw

Som de flesta säkert känner till vid det här laget spelas CL-kvalmatchen mot Slask Wroclaw redan 18.00. Tiden är oacceptabel ur publiksynpunkt och rimmar illa med devisen “fotboll ska ses live”.

Kärnan har därför sökt kontakt med såväl HIF som TV10 i hopp om en utförligare förklaring. Vi känner att HIF:s förklaringar om “för mycket pengar för att tacka nej” och “vi  har varit med och tagit detta beslutet” snarare väcker mer frågor än svar:

– Hur fattas såna här beslut – och hur kommer de att fattas i framtiden?

– Vilka pengar kan det röra sig om som motiverar att ett tämligen stort antal HIF:are kommer att få svårt att hinna till matchen?

– Vilken makt har egentligen HIF i förhandlingslägen med TV och övriga parter?

Det är Kärnans skyldighet, i egenskap av HIF:s officiella supporterförening med 700 medlemmar, att företräda våra medlemmars intressen i den här frågan. I våra stadgar står det att vi ska verka för ett så bra stöd, med så mycket publik, som möjligt ska finnas på HIF:s matcher. Ett sådant här beslut står i strid med de stadgarna och måste därmed ifrågasättas. Det borde ligga i HIF:s intresse att möjliggöra att spelarna får ett så bra stöd som möjligt i denna livsviktiga match, som vid avancemang säkerligen kan generera uppemot det tiodubbla intäktsmässigt.

Vi har efterlyst ett möte med klubben, där vi hoppas kunna få möjlighet att öka gemene HIF:ares kunskap om förhandlingar och möjligheter till att påverka. Ett möte skulle minska det antal spekulationer som nu uppstått och HIF skulle få en ordentlig chans att upplysa supportrar om de villkor som för närvarande råder. En förhoppning är att även övriga supportrar ska få chansen att delta på ett såndant möte.

Vi undersöker vidare hur vi kan göra för att få ut vår syn på, och förhoppningsvis i framtiden åtgärda, denna situation.

// Kärnan – Helsingborgs IFs officella Supporterförening

1 kommentar