Kan Helsingborgs IF ta sig tillbaka till svensk fotbolls finrum igen?

Helsingborgs IF är en av Sveriges mest framgångsrika fotbollsklubbar. De har vunnit Svenska Cupen fem gånger och har vunnit Allsvenskan hela 7 gånger. Klubben är känd för sin offensiva spelstil och har producerat några av Sveriges bästa fotbollsspelare, inklusive Emil Kraft och Henrik Larsson. Trots dessa framgångar har Helsingborgs IF inte vunnit Allsvenskan på över tio år och fansen undrar om klubben någonsin kommer att ta sig tillbaka till finrummet igen.

Det har varit en hektisk Allsvenskan 2022 för alla Helsingborg supportar. De flesta vill nog slippa tänka på fotboll ett tag, köpa ett par nhl biljetter och åka på en välbehövlig semester över atlanten för att ladda upp till en jobbig säsong i Superettan 2023.

Både 2020 och 2016 åker Helsingborg ur högsta serien och nu har dem gjort det igen! Efter en bedrövlig säsong i Allsvenskan står det klart att Helsingborg åter får börja om i Superettan. Det kommer bli svårt för de att ta sig ur den onda spiralen av att vara ett jojo-lag mellan Sveriges två högsta ligor. Om de får behålla den erfarenheten som till exempel Abbe Khalili besitter och kvalité spelare som Taha Ali borde de konkurrera om uppflyttningsplatserna i Superettan nästa år.

Helsingborg behöver större bredd

jojo-laget Helsingborg IF behöver större bredd i truppen, det är allmänt känt. Det finns flera spelare som inte tillhör den absoluta toppen av svensk fotboll, men som ändå skulle kunna göra skillnad för laget. Inför nästa gång dom kommer upp i allsvenskan behövs karaktär, och det är viktigt att klubben tar in fler spelare.

Det finns dock ett problem med detta, och det är att Helsingborgs budget inte riktigt räcker till för att ta in fler spelare. Klubben måste därför se till att hitta andra lösningar för att finansiera nya inköp. Ett alternativ kan vara att sälja av några av de nuvarande spelarna, men det är inte alltid en lösning som leder till framgång.

Kommer de att vinna Superettan?

Det är svårt att säga om de kommer att vinna Superettan, eftersom det finns många olika faktorer som spelar in. Det brukar nämligen vara jämt i toppen. De flesta topplagen har en bra chans att vinna, men det finns alltid något lag som är lite bättre än de andra. Helsingborg har definitivt stor chans att gå raka vägen upp då det oftast bara krävs att man har ett par spelare med spetsegenskaper vilket Helsingborg tycks ha. Men att stanna i Allsvenskan är den stora utmaningen för Helsingborg, och då krävs det nog en omorganisation av hela föreningen. Det är uppenbart för alla insatta att Helsingborg är en klubb som inte har skötts speciellt bra de senaste åren.

Förtroende för Granqvist hos supportrarna verkar vara obefintligt, men det finns också de som manar till lugn då Helsingborg inte har haft någon kontinuitet de senaste åren. Men har man kontinuitet på inkompetenta ledare i organisationen kan det gå illa som för Örebro. Örebro som hade ambitioner med sitt nya ledarskap i styrelsen om att bli en topp fyra klubb i Sverige. Ett par år senare med så har klubben styrts rakt ner i Superettan och numera är de inte ens topp fyra i den serien.

Behöver nyförvärv som kan lyfta Helsingborg

Det gäller att bygga långsiktigt för Helsingborg IF. Inför nästa säsong är det viktigt att fortsätta stärka truppen med fler unga oslipade diamanter. Helsingborgs IF behöver nyförvärv som kan lyfta laget på både kort och lång sikt.

Det gäller att titta långsiktigt och planera för framtiden. Helsingborgs IF har många unga spelare i truppen, och det är viktigt att de får chansen nu att utvecklas. Men en bra balans behövs mellan kvalitativa nyförvärv som de unga kan inspireras av så de kan ta nästa steg i sin utveckling. Helsingborg har en bra ungdomsakademi och träffar de rätt kommer de kunna utöka kapitalet och på sikt kunna bredda sin trupp så den håller Allsvensk nivå.

En sak är säkert. Det kommer att bli en intressant silly-season för Helsingborg!

Spelare som är klara ut

I somras lånade Helsingborg in en trio spelare i ett sista desperat försök att hänga kvar. Alexander Faltsetas från BK Häcken, Rasmus Wiedesheim-Paul från Rosenborg och Diego Fumaça från Brasilien.
Alla tre återvänder till sina klubbar och eventuella friköps klausuler har inte använts.