Inför träningsmatchen IFK Göteborg-HIF

190422 Helsingborgs Max Svensson jublar med Rasmus Jönsson efter 3-1 under fotbollsmatchen i allsvenskan mellan IFK Göteborg och Helsingborg den 22 april 2019 i Göteborg. Foto: Michael Erichsen / BILDBYRÅN / Cop 89

När HIF:s försäsong nu rullar vidare efter två rejäla genomkörare, mot de danska superligalagen Odense och Lyngby, väntar en träningsmatch mot anrika IFK Göteborg på Häckens hemmaplan Bravida Arena under dagen…

De två förlusterna mot de båda danska lagen var väntade eftersom de är mitt uppe i sitt seriespel, och HIF precis har börjat försäsongs-uppbyggnaden inför årets allsvenska. Därför har HIF och Änglarna samma förutsättningar i lördagens match.

De här båda klubbarna tillhör de historiska giganterna i svensk elitfotboll. IFK Göteborg ligger på andra plats, och HIF på sjätte plats i den allsvenska maratontabellen. De sportsliga resultaten har dock varierat de senaste åren. HIF lyckades med sin målsättning att hänga kvar i högsta serien som nykomlingar i fjol, efter två säsonger i Superettan. Änglarna kom på elfte plats 2018 och på sjunde plats 2019. Laget presterade över förväntan i fjol då många experter tippade att de skulle riskera nedflyttning. I stället var laget länge med i kampen om Europaspel, med många unga egna produkter i laget. Man har också fått ordning på ekonomin som var körd i botten innan man sålde sin stora talang Benjamin Nygren till Genk i Belgien.

Turbulensen har varit stor i bägge klubbarna såväl på spelarsidan som i ledarstaben och i organisationen. Visserligen tränas IFK Göteborg av Poya Asbaghi nu för tredje året, men man har ny sportchef i bronshjälten från USA-VM 1994 Kennet Andersson, och ny biträdande sportchef i BOIS-sonen Pontus Farnerud. På spelarfronten har man blivit av med starka spelare som Lasse Viebe och Sebastian Eriksson. Enda nyförvärvet hittills är Alexander Jallow från Jönköping Södra. Därutöver har man hämtat hem Amin Affane som varit utlånad till Örgryte, och Edvin Dahlqvist och Erik Gunnarsson från Utsikten. Fler nyförvärv lär bli aktuella innan den allsvenska premiären, det ryktas bl a om Marcus Berg och Jakob Johansson, men inget är klart.

HIF är beredda att lufta sitt senaste förvärv, Alex Timossi Andersson, redan i morgondagens möte med Göteborg Foto: Johan Lilja

HIF spelade bättre hemma mot Lyngby än i premiären borta mot Odense. Olof Mellberg har vaskat runt rejält och låtit samtliga spelare i truppen plus ett par juniorer få matchträning, vilket är helt rätt. Alla måste få chansen att visa upp sig. Det är svårt att bedöma hur laget ska formeras, men man har sett vissa av Mellbergs planer, t ex med en 4-3-3-uppställning. Det ska fortsättningsvis bli spännande att följa hur nyförvärven, de egna ungdomarna och spelarna som är kvar från i fjol, kuggar i varandra allt bättre. Man är bl a nyfiken på vem som ska ta hand om mittbacksrollen vid sidan om Andreas Granqvist, vem som blir en naturlig vicekapten på plan och eldar lagkompisarna, samt om Brandur Henriksson kan bli en ny Ardian Gashi.

Rykande färska nyheter på HIF-fronten är de nyförvärv som blev klara i dagarna, då först nederländaren Anthony van den Hurk, en 27-årig anfallare med näsa för mål från MVV Maastricht i den nederländska andradivisionen tecknade ett treårskontrakt  med Di Röe.  Han har gjort 72 mål på 184 matcher och ansluter till HIF den 1 juli. Sen gjorde man klart med ett lån av den flyktade HIF-sonen Alexander Timossi Andersson, som har ett löpande treårskontrakt med Bayern Munchen. Det ser spännande ut.

HIF åker till Göteborg med följande trupp:

AOH drivs, i stor utsträckning, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du swisha en slant till 0703890866. Tack!