Timossi vänder hem på lån

Alex Timossi Andersson återvänder till HIF Foto: Ludvig Thunman / BILDBYRÅN / kod LT / 35348

2017 A-lagsdebuterade han och senare samma år valdes han till Årets HIFare. Numera tillhör Alex Timossi Andersson den tyska storklubben FC Bayern men, under våren, återvänder han tillfälligt hem och till spel i HIF och Allsvenskan

Alex Timossi Andersson har utvecklats i HIF:s ungdomsverksamhet sedan han kom till klubben som tioåring. Efter spel med vårt dåvarande Akademilag så fick anfallaren göra sin tävlingsdebut för HIF:s A-lag den 18 februari 2017. Totalt blev det 18 tävlingsmatcher och två mål under första året i Superettan. Samma år valdes han till Årets HIFare och spåddes en lysande framtid. Efter diverse provspel med bla Manchester United föll valet på Bayern München som öppnade plånboken och köpte talangen med målsättning att han skulle stanna kvar i HIF, på lån, fram tom 2019.

– Det är en fantastisk möjlighet för en ung och talangfull spelare som Alex att kunna fortsätta utvecklas och växa som spelare i det nyetablerade samarbetet mellan HIF och FC Bayern, menade HIF:s dåvarande klubbdirektör Mats-Ola Schulze.
– HIF tar härmed nästa steg när det kommer till att utveckla unga talanger till internationella spelare genom att ta ansvar för det svåra steget från att vara en ung talang till en fullt utvecklad fotbollsspelare, fyllde HIF:s dåvarande huvudtränare Per-Ola Ljung på med i samband med att övergången blev klar

171104 Helsingborgs årets spelare Alex Timossi Andersson under fotbollsmatchen i Superettan mellan Helsingborg och Öster den 4 november 2017 i Helsingborg.
Foto: Avdo Bilkanovic / BILDBYRÅN / COP115

Den kommande säsongen blev dock inte samma succé och i samband med att speltiden uteblev valde anfallaren istället att lämna HIF under sommaren 2018. Då hade han enbart noterats för nio matcher varav merparten sporadiska inhopp. I Bayerns U19-lag fann han sig omgående till rätta och efter två mål, i debuten, mot Arsenals U23-lag så var förväntningarna om än större från tyskarnas sida. Under 2019 blev det en hel del speltid, 21 framträdanden, och på dessa gjorde anfallaren fyra mål och två assist. Laget slutade fyra i U19-serien under våren. Rätt omgående deklarerade klubben att man var nöjda med Timossis utveckling och han skrev på ett nytt treårskontrakt.

Inför årets säsong trodde nog många att Timossi skulle få sitt stora genombrott men skadebekymmer har inneburit begränsat med speltid och sedan Oktober har det enbart blivit en handfull inhopp i U19-serien. I helgen som gick genrepade dock laget och slog tillbaka Union Berlin med 3-2. En av målskyttarna lystrar till Alex Timossi så visst finns målkänslan kvar när han nu vänder hem till HIF och spel i Allsvenskan

Lånet sträcker sig fram till sommaruppehållet och vi på AOH hälsar Alex välkommen tillbaka till Skånes Stolthet

AOH drivs, i stor utsträckning, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du swisha en slant till 0703890866. Tack!