Inför MFF-HIF “En positiv känsla inför derbyt”

190308 Assisterande tränare Alexander Tengryd under en träning med det allsvenska fotbollslaget Helsingborg den 8 mars 2019 i Palma. Foto: Mathias Bergeld / BILDBYRÅN / Cop 200
Ikväll väntar Skånederby nere i Malmö mot MFF. Vi tog som vanligt ett snack med vår assisterande tränare Alexander Tengryd för att höra hans tankar om matchen.
En viktig seger mot AFC Eskilstuna senast, hur ser du på matchen och de tre poängen?

En viktig seger som gjorde att vi klättrade i tabellen och en positiv känsla inför derbyt. Vi skapar återigen mycket målchanser och dessutom på olika sätt. En viktig del som vi tar med oss. Nya idéer som föll på plats, sen är där saker i vårt spel som vi behöver jobba på men så är det alltid.

Nu väntar Malmö på bortaplan, hur ser du på denna matchen?

En grym match att få uppleva för både spelare och ledare. Malmö är ett gediget fotbollslag, men inte omöjliga.

Hur ser du på Malmö som motståndare? Vad är deras styrkor och svagheter?

Seriens bredaste trupp med spetsspelare som kan avgöra matcher men där finns olika delar i deras försvarsspel som vi kan utnyttja. Vårt försvarsspel kommer också bli avgörande för att inte ge dem för mycket plats att spela på.

I derbyt i våras var det ett HIF som var bra och förtjänade mer än 0 poäng, är det något man tar med sig in i denna matchen eller är det helt nytt?

Absolut finns där delar att ta med. Främst känslan av att vi kan presentera jämt med lag som ligger på den övre halvan.

Redan på måndag väntar en viktigt match mot Kalmar. Att matcherna duggar tätt, är det något man tänker på när det handlar om matchning av spelare?

Som jag sagt tidigare, viktigt med återhämtning för att vara så fräscha som möjligt till matcherna. Sen är varje match unik vilket vi måste förhålla oss till men vi är noggranna med spelarns belastning.
HIF åker till Malmö med följande trupp:
Matchen spelas på Stadion med start klockan 19.00