Inför IK Gauthiod-HIF: “Det får inte bli tal om underskattning på söndag”

190822 Gauthiods Kenan Mehovic deppar efter att Elfsborgs Stefan Ishizaki gjort 1-3 under fotbollsmatchen i Svenska cupen mellan Gauthiod och Elfsborg den 22 augusti 2019 i Grästorp. Foto: Jörgen Jarnberger / BILDBYRÅN / Cop 112

Efter två års misslyckanden, i kvalet, spelar HIF åter i svenska cupens gruppspel. För motståndet, i första matchen, står div 2-laget IK Gauthiod och efter de senaste årens cupdebacle så behöver vi nog knappast påpeka vikten av att inte underskatta motståndet

Efter två års misslyckade kval till svenska cupens gruppspel är HIF tillbaka på den stora scenen. 2018 åkte man ut i kvalet mot stadens lillebror Eskilsminne som då låg i div 1 södra, och 2019 fick man respass borta mot Oskarshamn som spelade i samma serie som Eskils. Di röe har fina meriter att försvara i cupen med fem guld, varav det senaste 2011 som nog var klubbens mest framgångsrika år någonsin, när man tog den s.k trippeln med guld i allsvenskan, i svenska cupen och i supercupen samma år.

HIF ska möta Gauthiod (div 2 norra Götaland, Dalkurd (div 1 norra) och Häcken (allsvenskan) i sin grupp. På pappret är Häcken som blev trea efter Malmö FF och Elfsborg i fjolårets allsvenska, klara favoriter att vinna gruppen, men cupmatcher är alltid cupmatcher, och det har varit många skrällar i cupen de senaste åren.

IK Gauthiod har sin hemvist i Grästorps kommun med ca 5700 invånare, och som ligger i västra Götaland vid Vänerns södra del, med Vänersborg, Trollhättan och Lidköping som närmaste större kommuner. Klubben spelar i div 2 norra Götaland sen 2019. Det är den högsta nivå Gauthiod har spelat på, och i fjol placerade man sig i mitten av serien på en sjundeplats. Laget tränas av Erik Landqvist. Den mest kände spelare som har fostrats i klubben är Marcus Dahlin, som spelade allsvenskt i Örgryte IS 2001-2006. Gauthiod slog ut Ljungskile som då låg i superettan, i kvalspelet i fjol, emedan HIF slog ut IS Halmia som spelade i div 2.

HIF tar gruppspelet i cupen på största allvar eftersom en totalseger innebär kval till Europaspel, så där är höga insatser. I förra helgens träningsmatch mot IFK Göteborg som slutade 0-0, efter en jämn, fysiskt tuff match, mellan två lag som tog ut varandra helt, fick HIF framförallt kvitto på att försvaret ser riktigt bra ut, medan övriga spelare och lagdelar har tydlig förbättringspotential. De senaste nyförvärven Viktor Lundberg och Wilhelm Loeper fick en hel del speltid mot Göteborg. De hann inte visa upp något särskilt i spelet, men bägge två kommer att tillföra mycket ju längre säsongen lider, och när de hittar rätt i sina roller i laget.

210212 Tränare Jörgen Lennartsson under en fotbollsträning med Helsingborg den 12 februari 2021 i Helsingborg.
Foto: Mathilda Ahlberg / BILDBYRÅN / COP 240 / MA0016

Inför söndagens cupmatch borta mot Gauthiod, har HIF fortfarande Andreas Granqvist, Kalle Joelsson, Alexander Nilsson, Marcus Olsson och Assad al Hamlawi på skadelistan, samtidigt som läget är ovisst för Dennis Olsson. Jörgen Lennartsson lär fortsätta med sin grundstomme i startelvan, men också ge alla som följer med till Vänersborg speltid, för att få upp bolltempo, snabbhet och spelsinne. Jörgen är också klok nog att inte ta ut någon seger i förskott, utan i stället följa mottot att ta en match i taget, så att det inte blir tal om underskattning på söndag. Gauthiod ligger visserligen i div 2, men det roligaste David vet, är alltid att slå Goliat.

HIF skickar följande matchtrupp till cupmötet:

1. Anders Lindegaard [mv]
2. Ravy Tsouka
5. Brandur Hendriksson
6. Andreas Landgren
7. Viktor Lundberg
8. Vladislav Kreida
9. Alhaji Gero
10. Rasmus Jönsson
11. Max Svensson
13. Wilhelm Loeper
14. Casper Widell
16. Jakob Voelkerling Persson
21. Charlie Weberg
23. Noel Mbo
24. Emil Hellman
26. Victor Göransson
39. Anthony van den Hurk
50. Nils Arvidsson [mv]

AOH drivs, sedan 2009, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!

Matchen spelas, under morgondagen, på Vänersvallen i Vänersborg med start klockan 15.00

1 kommentar