Inför HIF-Värnamo med Robin Asterhed: “HIF:s spelartrupp håller högre nivå än Superettan”

210517 Värnamos tränare Robin Asterhed under fotbollsmatchen i Superettan mellan Västerås SK och Värnamo den 17 maj 2021 i Västerås. Foto: Anders Forngren / BILDBYRÅN / COP 244 / AO0019

Efter 4-0 borta mot Västerås är HIF tillbaka på Olympia. Denna torsdag är det topplaget IFK Värnamo som väntar, när HIF jagar fler trepoängare för att ta sig upp mot toppen av tabellen. Vi på AOH tog kontakt med Värnamos huvudtränare Robin Asterhed inför matchen.

Detta är ditt första uppdrag som huvudtränare, sedan du varit ungdomstränare i bland annat Köpenhamn och MFF. Hur skulle du beskriva din resa till där du är nu?

Det har varit en ganska lång resa. Jag var bara strax över 20 år gammal när jag började som tränare i det äldsta sjumannalaget i MFF, och sedan gick jag genom de olika nivåerna av ungdomsfotboll i klubben och hade olika typer av roller. Jag fick jobba med många bra spelare med mycket kvalitéer där, vilket såklart var utvecklande. Där finns en bra kultur i klubben och under min tid fick jag se den växa ännu mer i och med framgångarna i både Sverige och Europa. Efter många år i klubben kände jag dock att jag behövde ta ett annat steg.

Då blev det en roll som individuell spelarutvecklare i FC Köpenhamns U19-lag. Det var en miljö som var ännu mer seniorlik då det var mer inriktat på en specifik spelargrupps utveckling, jämfört med i Malmö där jag även var inblandad i exempelvis scouting och skolpass i en viss utsträckning. Det kändes som ett bra steg, men det blev inte riktigt som jag ville ändå. Jag kände att jag ville ha lite mer att påverka sett till vad kollektivet skulle göra, själva spelet och den helhet som jag brinner för.

Efter en kort tid utan arbete blev det sedan IFK Värnamo. Jag hade kontakt med Jonas Thern via Jocke Nilsson i Malmö, och det kändes som ett bra steg. En miljö där man såg på fotboll på samma sätt som jag, med en kreativ och utvecklande fotboll där man jobbar mycket med unga spelare som ska utvecklas.

Hur har du upplevt din första tid som huvudtränare i Värnamo?

Egentligen inte så stor skillnad jämfört med åren i Malmö. Även här har vi en ung, ambitiös och hungrig spelartrupp som är sugna på att utvecklas. Det är en lyhörd grupp som gör det möjligt för mig att driva den fotbollen som jag vill, och det känns som att de är väldigt öppna för att lära sig och bli bättre. Sedan är det lite mer fokus på nästa match och resultat jämfört med ungdomsfotboll, men samtidigt tror jag fortfarande att den process man driver över tid är viktigast. Utvecklar man spelarna så utvecklar man laget.

Ni har fått en mycket bra inledning på säsongen. Vad är anledningen till att ni öppnat så bra?

Laget har en fin sammanhållning vilket var en styrka även förra året när man tog sig upp från Division Ett. Vi är ganska jobbiga att möta är känslan. Möter man oss möter man ett lag och en helhet. Sedan har vi också utvecklat vårt anfallsspel och är ganska svåra att få tag i på det sättet, men vi borde kunna göra fler mål ändå tycker jag.

Hur ser ni nu på resten av säsongen för er del?

Vi försöker hela tiden bli lite bättre än vad vi var förra träningsveckan och förra matchen. Vi försöker ha det utvecklingsperspektivet, och vi tror också att det är det som ger oss mest poäng i slutändan. Att vara här och nu, men samtidigt hålla koll på var vi är i processen och försöka ta nästa lilla kliv hela tiden.

Hur känner ni inför HIF, som är torsdagens motståndare?

HIF är det laget som har de skickligaste spelarna i hela Superettan, rent individuellt, som för det mesta nog håller en högre nivå än Superettan skulle jag säga. Många spelare som kan göra mycket på egen hand, vilket vi såklart måste ha respekt för.

Vad tänker ni mer specifikt inför matchen?

Vi måste göra en klockren insats för att kunna få med oss poäng. Vi tror klart att vi kan göra det, men då måste vi få ut en så bra insats som vi kan av alla spelare. Vi jobbar hårt för att försöka hitta de små detaljerna som vi tror att vi kan störa HIF i, men det är klart att det blir tufft. Samtidigt kommer ett under omständigheterna fullt Olympia att vara inspirerande för oss, helt klart.

Slutligen, hur tror du säsongen kommer sluta för Skånes Stolthet?

Jag tror att om serien fortsätter så här jämnt och att varje match hänger på bra försvarsspel men framförallt en individuell prestation, som hur Anthony van den Hurk nickade in bollen från en knapp målchans mot Västerås, så kommer det gå väldigt bra för HIF sett till var man hamnar i tabellen. Man är princip favorit inför varje match och har den avgörande faktorn, så risken finns att det kommer gå bra.

Stöd oss på Patreon så vi kan fortsätta vår täta bevakning av världens finaste förening!