Inför HIF-Varberg

170918 Helsingborgs Darijan Bojanic försöker ta sig igenom Varbergs försvar under fotbollsmatchen i Superettan mellan Helsingborg och Varberg den 18 september 2017 i Helsingborg. Foto: Mathilda Ahlberg / BILDBYRÅN / Cop 178

Årets sista omgång bjuder på en hel del spänning in i det sista, där några av kölagen kämpar för att slippa behöva kvala sig kvar i Superettan. På Olympia kan HIF fira sin allsvenska plats 2019, medan motståndarna Varbergs BOIS är indragna i kampen för att hänga kvar utan kval.

Varberg är ett spelskickligt lag med den förre HIF-keepern Matt Pyzdrowski som sista utpost. Laget har mot alla odds tillhört mittenlagen i Superettan sen man var nykomlingar i serien 2012. De grön-svartrandiga som tränas av Helsingborgaren Joakim “Jocke” Persson, fostrad i Högaborgs BK, kan i sina bästa stunder besegra topplagen, för att i nästa omgång förlora mot bottenlagen. Visserligen är årets serie väldigt jämn, om man räknar bort den absoluta toppen och den absoluta botten, men ojämnheten i spelet har skapat problem för Varberg i år. Man spelade t ex väldigt bra hemma mot HIF i våras, då man länge ledde med 3-1 i en målrik tillställning som slutade 3-3. Man har tagit poäng av topplagen HIF, AFC och Halmstad och förlorat mot kölagen Gefle, Freij, Jönköping och Värnamo.

Trots att konkurrensen med Falkenberg och Halmstad är tuff i Hallandsregionen, när det gäller spelare, publik och sponsorer, så har Varberg lyckats etablera sig som ett förhållandevis stabilt Superettanlag. Paradoxalt nog gör lagets ojämnhet att många motståndare verkligen fasar för att möta dem, eftersom dessa matcher alltid är extremt ovissa.

Foto: Krister Andersson / BILDBYRÅN

Till skillnad från HIF kan Varberg inte värva in några namnkunniga stjärnor, utan får bygga ett lag med lokala förmågor, spelare som kommer på lån, och spelare som är nöjda med att spela på den nivå klubben ligger på. Inför hösten har Varberg hämtat in Erik Zetterberg (Falkenberg), Jesper Modig (Kristianstad), Emeh Izuchukwu (lån från Mjällby), Keanan Ayeu (Right to dream Academy) och Daniel Krezic (Oddevold). Satsningen har gett resultat under höstens gång när Varberg har sprattlat till och vunnit viktiga matcher i bottenstriden.

Vårt kära HIF är återigen ett allsvenskt lag efter två säsonger i Superettan. Man har bara äran att spela för i årets sista seriematch mot Varberg. Men det hade varit festligt om Helsingborgspubliken firar sina rödblåa hjältar och ser till att det blir mycket publik, samtidigt som HIF bjuder på sin bästa fotboll. Förberedelserna inför återkomsten i allsvenskan pågår för fullt. Man har redan tecknat kontrakt med Alexander Farnerud, och flera nya spelare samt några av dem som sitter på utgående kontrakt, är hyperaktuella inför nästa säsong. Låt oss hoppas på en riktig fotbollsfest på Olympia i årets sista seriematch med välfyllda läktare, hyllningar, tifon och talkörer, samt en väldigt underhållande fotbollsmatch.

Matchen spelas på Olympia med avspark klockan 16.00