Inför HIF-Hannover 96

Ikväll kl 19:00 är det åter dags för HIF att mäta sina krafter mot europeiskt motstånd i Europa League. Tyska Hannover 96 kommer på besök, och har ca 3500 supportrar med sig till Olympia.

HIF har inlett Europa League med en knapp förlust mot Levante och en oavgjord match mot Twente. Men trots att det bara blivit en poäng, har HIF på inget vis visat sig vara underlägsna. Ett misstag i matchen mot spanjorerna avgjorde den matchen. Och i matchen mot Twente tappade HIF en 2-0 ledning under den sista kvarten. Så idag har förhoppningsvis HIF dessa två föregående matcherna med sig i huvudet – slarva inte på fasta situationer!

Vi har sett Hannover mycket, både i Europa League och Bundesliga. Några av spelarna har jag haft att göra med tidigare, bland annat i Rosenborg och norska landslaget. De är snabba i omställningarna och de har visat att de är ett starkt lag som kan vända tuffa underlägen. Deras vändning mot Twente där de låg under med 2-0 var imponerande, säger HIF:s tränare Åge Hareide.

Åge Hareide
Hareide kräver seger i kvällens match

Tolkar man scout Almqvist och tränare Hareide rätt, så spelar Hannover ett spel med snabba omställningar. Ett spel som tidigare varit HIF:s signum, och på sätt och vis fortfarande är.

Hannover 96 har inlett sin ligasäsong starkt och är ännu obesegrade i årets upplaga av Europa League. Efter två matcher har man fyra poäng och leder gruppen.

Christoffer Andersson har ett förflutet i Hannover och känner väl till kvällens motståndare. HIF-backen kan se många likheter med dagens lag, men även viktiga skillnader.

Det är på ett ungefär samma tänk som när jag spelade där. De vill att man ska vara lugn med bollen och spela på fötterna till mittfältet. Precis som de flesta tyska lag gillar de att hålla bollen inom laget och inte slå bort stressiga uppspel. Dock verkar det som att de har blivit lite snabbare och bättre i kontringsspelet.

Åge sticker inte under stolen med att det krävs en seger i kvällens match.Vid vinst går HIF upp på samma poäng som Hannover 96 och är definitivt med i kampen om slutspelsplatserna.

Det är väldigt viktigt att vinna hemmamatcherna, speciellt i den här jämna gruppen. Vi siktar på att gå vidare och det kan vi klara, men då måste vi vinna ikväll. Jag hoppas att vi tar vara på möjligheten avslutar Hareide.