Inför Hannover “Vi har hemmaplan och ska visa att det är så”

Det är dags för Europa League igen och Helsingborg är “piskade” att vinna för att vara med och slåss om platserna för avancemang, Stefan Schwarz och hans mannar är mer än redo. Matchen startar 19:05 och har du inte biljett så hoppas
vi att du köper en under dagen!

Hej Stefan, tungt tappade poäng sist mot Örebro, har ni hunnit reflektera över varför ni tappar två poäng?

Vi skulle varit mer effektiva i våra avslut som vi hade och fått marginalerna på vår sida med stolpe in istället för stolpe ut. Trots allt skapade vi mycket och spelade sett över hela matchen bra, det är bara som sagt effektiviteten som borde varit bättre.

Nu är dagens motståndare ett bra mycket bättre sådant än Örebro, hur mycket vet ni om Hannover?

Det är ett bra lag, ett lag som har gjort bra ifrån sig i Bundesliga. Det är ett farligt lag när de ställer om och de ställer gärna om med fyra – fem spelare. När de kommer till inläggs situationer så har de alltid gott om folk i boxen som tar bra positioner, det är ett väldigt bra lag vi kommer att få möta.

Har de någon individuellt skicklig spelare som ni behöver se upp för?

Där är ett par bra spelare, nummer tio, Huszti är en spelare vi får se upp med. Laget är dock det farliga och det är där som vi lägger fokus först och främst.

Nu finns där ett par spelare hos er som har förmågan att avgöra matcher på egen hand också, kommer de att vara med från start eller blir det mer som ett vapen att ha på bänken?

De enda som vi inte kan räkna med idag är Joseph Baffo och Loret Sadiku, annars är alla fit for fight och hur vi formerar laget bestämmer vi först 90 minuter innan match. Vi vill vinna denna match för klubben, staden och supportrarnas skull men för det krävs det att vi hjälps åt allihop för att nå dit.

Kommer ni att göra några förändringar i startelvan gentemot den ni ställde på banan i söndags?

Det finns väl lite tankar om hur man ska göra, men i stort sett blir det väl en liknande startelva som då. Det är ett angeläget ”problem” att ta ut ett lag i en så stor och taggad trupp som den vi förfogar över.

De sista tre dagarna har rubrikerna om HIF inte handlat om kommande match utan mer om kontraktssituationen med en trotjänare. Påverkar det här laguttagningarna någonting eller kommer han att förbli en startspelare som resten av säsongen?

Alla spelare som tillhör HIF är HIF:s spelare och ska användas på bästa vis, vad det står i tidningarna påverkar inte vad som finns i våra tankar. Vi har bara fokus på vad som är bäst för laget, klubben och prestationerna.

Det sägs att flera tusen tyskar kommer till Olympia för att stötta Hannover, hur tror du att inramningen kommer vara när sångerna från östra möter motståndarnas sånger på norra?

Det blir en helt fantastisk inramning, det är alltid kul med mycket supportrar på plats och ju fler där är desto bättre stämning och inramning. Vi har ju våra supportrar som går på alla våra matcher och stöttar oss i med- och motgång. Vårt mål är att ge tillbaka till supportrarna genom att bjuda på bra fotboll och göra allt för att vinna idag.

Hur mycket betyder det med den här typen av inramningar vid de större matcherna?

Det gynnar matchen och sporten med den här typen av inramningar, man kan bara se det positivt att det kommer mycket folk för fotboll är underhållning.

Vad kan publiken förvänta sig av er och matchen ikväll?

Våra tankar är ju att vi spelar på hemmaplan men möter ett lag med stora kvaliteter, men vi ska skapa målchanser och ha en bra fart och visa att det är vi som har hemmaplan. Samtidigt måste vi anpassa spelet lite utifrån motståndet, det är ett bra lag som vi möter och det är vi medvetna om. Men vi ska sätta oss själva i lägen och se till att sätta dem när vi får dem.

Slutligen, tre poäng som alltid?

Ja, det är alltid viktigt och det är det man strävar efter. Vi hade Twente i säcken men lyckades inte knyta ihop den, vi ska försöka få Hannover ner i samma säck men att stänga matchen den här gången.