Inför HIF-GAIS,”HIF ska inte tappa poäng hemma mot ett formsvagt GAIS”

210727 Helsingborgs Anthony van den Hurk jublar efter 2-0 under fotbollsmatchen i Superettan mellan Helsingborg och Falkenberg den 27 juli 2021 i Helsingborg. Foto: Mathilda Ahlberg / BILDBYRÅN / COP 240 / MA0079

Helgens resultat gick vår väg. Men HIF måste vinna mot GAIS, på Olympia på tisdag kväll, om chansen till allsvenskt direktavancemang ska hållas vid liv.

Att helgens resultat spetsade till toppstriden ytterligare är ju närmsta en understatement. Landskrona BoIS fick se sig besegrade, av Akropolis, och därmed kan HIF, vid en ev vinst imorgon, ligga fem poäng före i jakten på en av tre pallplatser. Lägg därtill att Sundsvall tappade poäng och där kan alltså avståndet minskas till två ynka poäng vi en ev trepoängare. Med andra ord så behövs knappast vikten, av morgondagens match, poängteras fler gånger

När HIF och GAIS drabbar samman på Olympia på tisdag, är de två av de stora giganterna i svensk elitfotboll historiskt sett, som möts. HIF har sju allsvenska guld, fem cupguld och två guld i supercupen. Klubben ligger på sjätte plats i den allsvenska maratontabellen, och GAIS på elfte plats med sex allsvenska guld och ett cupguld. Makrillarna från Göteborg har spelat 54 säsonger i allsvenskan och 36 säsonger i serien under. HIF har spelat 68 säsonger i allsvenskan och 23 säsonger i näst högsta serien.

Matchen på Olympia på tisdag handlar emellertid inte alls om historiska meriter, utan om på vilken nivå lagen ska spela nästa säsong. HIF har fortfarande chansen att åtminstone få spela kval om ett eventuellt avancemang till allsvenskan, men då behöver man vinna på tisdag kväll. GAIS är också piskade att vinna, men för Göteborgarna handlar det om att rädda kontraktet i Superettan. Så även om de två  lagen har olika ingångsvärde i matchen, så gäller samma förutsättningar för bägge två, nämligen att räkna in tre poäng på kontot.

210523 GAIS Adnan Maric och Helsingborgs Adam Kaied i kamp om bollen under fotbollsmatchen i Superettan mellan GAIS och Helsingborg den 23 maj 2021 i Göteborg.
Foto: Michael Erichsen / BILDBYRÅN / COP 89 / MI0137

GAIS är i fritt fall med tre raka förluster mot Västerås, Värnamo och AFC, i de tre senaste matcherna. Nedflyttningsspöket är på god väg att föra makrillarna ner i div 1, om inget drastiskt sker snarast. Den anrika Göteborgsklubben ligger på negativ kvalplats med tre poäng upp till Brage som knep poäng av Sundsvall i 0-0-matchen hemma i Borlänge i söndags ,och med fyra poäng upp till Akropolis som samtidigt hjälpte HIF när man tog tre blytunga poäng i bottenstriden och besegrade BOIS med 1-0. Dock är tabellen extremt jämn på den nedre halvan, så GAIS kan rädda sig kvar med ett par segrar i de kvarvarande omgångarna. Göteborgslaget vill mer än gärna plocka en trea av HIF på Olympia på tisdag kväll, och kommer att sälja sig dyrt.

HIF har å sin sida ett eventuellt allsvenskt avancemang, och ganska många miljoner i ökade TV-intäkter i potten att spela för. Efter storsegern med 4-1 mot Falkenberg i senaste omgången, så stärkte HIF sitt grepp om kvalplatsen. Eftersom Värnamo och Sundsvall nästan tagit maximalt med poäng i se senaste matcherna, så har de ryckt ifrån HIF i toppen. Det känns allt svårare att nå de två direktplatserna, så det verkar mest realistiskt att HIF får kämpa för att nå kvalplatsen. Något som ser ut att bli svårt nog med tanke på att BOIS och Trelleborg flåsar HIF i nacken, två respektive fyra poäng bakom. Men det heter att osvuret är bäst, och om Värnamo och Sundsvall åker på ett par förluster, och HIF vinner sina matcher, så lever spänningen om direktuppflyttning i allra högsta grad. Om HIF kan hålla samma fokus som i andra halvlek senast i Falkenberg kan det bli en riktigt spännande slutspurt i serien.

Insatserna är lika höga för bägge lagen på Olympia på tisdag kväll, och även om HIF vann bortamötet mot GAIS med 1-0 i maj, så är det historia nu. Låt oss bara hoppas att HIF inser allvaret och ser till att vinna matchen, kosta vad det kosta vill. Man ska inte tappa poäng hemma mot ett formsvagt GAIS.

Matchtrupp

1. Anders Lindegaard (mv)
2. Ravy Tsouka
5. Brandur Hendriksson