Inför HIF-AIK med Adil Kizil “Vi måste fokusera mycket på oss själva”

200224 Chefsscout Adil Kizil under en träning med Helsingborg under ett träningsläger den 24 februari 2020 i Ayia Napa. Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / 92455

Knappt en vecka har gått sedan HIF:s senaste match då man tog en poäng borta mot de regerande mästarna från Djurgården. En positiv insats i den matchen där man hämtade upp ett tvåmålsunderläge gav hopp och en tro på fortsättningen av årets Allsvenska för HIF:s del. Ikväll är det matchdags igen när man tar emot AIK på Olympia. Vi tog ett snack med HIF:s chefsscout Adil Kizil som gav sina tankar inför dagens match.

Bra insats senast med två mål och en poäng senast borta mot Djurgården, hur skönt var det?

Det var otroligt skönt att kunna prestera så bra som vi gjorde trots den tunga starten vi fick. Det tyder på bra moral i gruppen. Det känns bra att vi fortsatte på det vi har sagt att vi ska göra, så det var självklart väldigt sköna känslor efter den matchen.

Anthony van den Hurk, Max Svensson, Rasmus Jönsson och Alex Timossi var alla pigga och inblandade i målen senast, hur ser ni på era anfallsalternativ?

Vi har många duktiga spelare där framme, men känslan är nu också att de verkligen börja hitta rätt hos varandra och komma i form. Allt detta gör att vi är trygga i spelarna vi har där framme, och det är naturligtvis extra roligt att det var just de som var inblandade i målen också.

Hur ser skadeläget ut?

Många fler är påväg tillbaka samtidigt som vi inte har fått några nya skador egentligen, vilket så klart är väldigt positivt för oss och gör att läget hela tiden går framåt.

Vad har ni för tankar om kvällens motståndare i AIK?

Det är ett AIK som har ändrat ganska mycket jämfört med andra år. De spelar ett annan typ av anfallsspel men den största skillnaden är i försvarsspelet. I år har de gjort det bra men samtidigt blandat en del i upptakten precis som många andra lag har gjort. Det blir en rolig utmaning för oss men vi ser möjligheter att göra ännu en bra insats och förhoppningsvis få med oss alla tre poängen.

Hur ska ni angripa dagens match?

Vi måste fokusera mycket på oss själva, fortsätta bygga på det vi gjorde senast och utveckla vårt eget spel så vi blir ännu mer farliga och kan hota motståndare på olika sätt.