Inför Hammarby-HIF – “Vi måste bli modigare även på bortaplan”

200224 Chefsscout Adil Kizil under en träning med Helsingborg under ett träningsläger den 24 februari 2020 i Ayia Napa. Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / 92455

HIF ligger kvar på den negativa kvalplatsen efter ännu en missad möjlighet senast. Trots spelövertag i 60 minuter för Skånes Stolthet, skrevs slutresultatet till 1-1 hemma mot Kalmar. Nu väntar Hammarby på bortaplan för Helsingborg, som fortsatt är i stort behov av trepoängare och gärna skulle se den dåliga bortasviten brytas idag. Vi tog ett snack med Adil Kizil inför matchen.

Tråkigt poängtapp senast trots spelövertag i 60 minuter. Vad gick fel?

Precis som du säger så tyckte vi att vi ändå kunde kontrollera matchen någorlunda i 60-65 minuter. Sen började Kalmar spela lite annorlunda och forcera lite, och då blev vi lite stressade och mer rädda om poängen istället för att bara spela vårt spel. Vi blev ängsliga och tappade strukturen i vårt försvarsspel, som vi fram till den punkten i matchen hade hållit på ett bra sätt. Till slut är Kalmar nära att vinna matchen, även om de sista tio minuterna inte var bra från något av lagen.

Vad är det som gör att man har så stora problem med att föra matcher och lätt hamnar i ett väldigt lågt tempo?

När vi spelar mot så kallade “topplag” blir det per automatik högre tempo på grund av att de pressar mer och driver på tempot i matchen, lite som det blev mot Djurgården. Kalmar bjöd inte upp till samma typ av presspel utan lät oss ha bollen, och då är det lätt hänt att man hamnar i ett lägre tempo. Då måste vi, precis som vi diskuterade i halvtid i senaste matchen, höja bolltempot för att kunna skapa ännu fler chanser med vårt övertag.

Hur ska ni bryta bortasviten idag och försöka ta tre poäng mot Hammarby?

Vi måste ta med oss känslan vi haft mot topplagen på hemmaplan, där vi har känt att vi är med i matchen och kan vinna mot dessa lag. Det gäller att vi får igång den känslan och är modigare även på bortaplan, så det inte blir att vi bara gör det på hemmaplan.

Matchen spelas på Tele2 Arena med start klockan 14.30.

AOH drivs, sedan 2009, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!