Inför Hammarby-HIF

200802 Helsingborgs Alex Timossi och Hammarbys Dennis Widgren under fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan Helsingborg och Hammarby den 2 augusti 2020 i Helsingborg. Foto: Ludvig Thunman / BILDBYRÅN / kod LT / LT0018

HIF måste studsa tillbaka efter genomklappningen den sista halvtimmen mot Kalmar senast. Med rätt inställning kan man få med sig poäng från mötet med Hammarby i Stockholm på söndagen

Matcherna mot Stockholms eget HIF har de senaste åren haft karaktären av mindre Helsingborgsderbyn, med tanke på att så gott som halva Bajen består av f d HIF-spelare. I truppen ingår för närvarande de Högaborgsfostrade kusinerna från Närlunda Abe och Imad Kahlili, Darijan Bojanic, Alexander Kacaniklic och det senaste tillskottet Axel Sjöberg, som samtliga har spelat i HIF. Med tanke på att sportchefen i Hammarby heter Jesper Jansson, med en gedigen historia i HIF, så är klubbens Helsingborgsanknytning stark.

Hammarby, som fick AoH:s guldtips inför säsongen, har varit väldigt ojämna under året, och blivit ett mittenlag som nu har  långt upp till guldstriden. Man har verkligen blandat och gett och tappat ledningar i slutminuterna, men även plockat viktiga poäng sent i matcherna. Som HIF-are minns vi den bittra Bajenkvitteringen till 1-1 hemma på Olympia i våras, på matchens sista spark, efter att Max Svensson hade gett HIF-ledningen på ett långskott som Hammarbymålvakten gjorde en riktig tavla på, och tappade in.

200802 Helsingborgs Brandur Hendriksson och Max Svensson jublar efter 1-0 under fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan Helsingborg och Hammarby den 2 augusti 2020 i Helsingborg.
Foto: Ludvig Thunman / BILDBYRÅN / kod LT / LT0018

I ärlighetens namn borde Bajen ha vunnit vårens match på Olympia. Laget dominerade matchen, men var väldigt ineffektiva, och skapade mycket få vassa målchanser, även om man tryckte på så gott som hela matchen. Det är just det som har varit Hammarbys dilemma i år, man har skapat för få avslut i kombination med att försvaret inte har kommit upp i nivå, vilket har lett till att man har släppt in många mål bakåt.

Under transferfönstret har Bajen värvat HIF-fostrade Axel Sjöberg från Freij, försvararen Mohanad Jeahze från Mjällby och den nigerianske mittfältaren Akinkunmi Amoo från Sidos FC. Samtidigt löpte kontraktet med den populäre anfallaren Muamed Tankovic ut, men trots massor av proffsrykten valde han att skriva på ett nytt kontakt med Hammarby nyligen. Han visade sin kapacitet med ett äkta hattrick och tre kanonmål i torsdagens 4-0-seger i Göteborg mot IFK.

Men det var inte bara målen som duggade tätt i torsdags utan även de gula korten. Mads Fenger, Aimar Sher, Mohanad Jeahze och Abbe Khalili är samtliga avstängda i hemmalaget medan HIF får klara sig utan Mohammed Abubakari

Mötet med Hammarby borta på Tele 2 arena sågs före säsongsupptakten som en av årets mest omöjliga uppgifter, men som serien har utvecklat sig kan HIF få med sig en pinne hem. Allt handlar om den mentala inställningen. Kunnandet finns i laget, men det är illa att man faller ihop som ett korthus som mot Kalmar senast, när en ledargestalt som Martin Olsson tvingas utgå skadad efter en kvart av andra halvlek. Då måste spelarna med mest rutin som Mohammed Abubakari och Mix Diskerud kliva fram och dirigera sina trupper. Tyvärr verkar inte bänkspelarna heller hålla tillräckligt hög klass för att kunna komma in och förändra en negativ matchbild.

200802 Helsingborgs målvakt Alexander Nilsson under fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan Helsingborg och Hammarby den 2 augusti 2020 i Helsingborg.
Foto: Ludvig Thunman / BILDBYRÅN / kod LT / LT0018

Målvakten Alexander Nilsson som egentligen är tredjemålvakt, räddade till slut HIF från en förlust hemma mot Kalmar i onsdags med flera kvalificerade räddningar. Han har gjort flera starka insatser under året och ska inte lastas för HIF:s berg- och dalbanespel. Det kräver ett starkt psyke att få hoppa in och ersätta Anders Lindegaard i en utdragen bottenstrid med flera matcher som handlar om allsvensk överlevnad, så han är värd att uppmärksammas lite extra.

Det är inte på målvaktssidan HIF har varit mest sårbart. Det är anfallsmässigt och kollektivt mentalt. Rasmus Jönsson och Max Svensson har underpresterat länge, även om Max gjorde en bra första halvlek senast, och Rasmus glimtade till mot Djurgården. Det håller inte, eftersom holländaren van den Hurk måste ha understöd på topp. Sen är HIF som kollektiv som en skuta utan kurs, så fort man inte har en härförare på planen. Granen har saknats som kapten och pådrivare hela året. Visserligen har Martin Olsson axlat hans mantel mer än väl, men det behövs också andra som kliver fram och eldar på laget. Det blev tydligt de sista 30 minuterna mot Kalmar när Martin Olsson fick lämna planen. En spelare som man också har förväntat sig mycket mer av är den färöiske landslagsmannen Brandur Hendriksson, som avlossar en och annan kanon mot motståndarmålet, men som ofta försvinner ur matchbilden.

HIF kommer från en 1-1 match hemma mot Kalmar med en bra och en dålig halvlek, och Hammarby kommer från en storseger med 4-0 borta mot IFK Göteborg så oddsen ser tunga ut. Till råga på allt så kan varken Martin Olsson eller Andreas Granqvist spela på söndag mot Bajen, bägge är skadade. Mohammed Abubakari är avstängd , men Andreas Landgren, Alex Timossi och Ravy Tsouka är spelklara. Men oavsett så måste HIF visa att man har nerver för att pressa alla lag över en hel match, och som sagt offra blod, svett och tårar. Om man låter Hammarby få smaka på den inställningen så kan HIF få med sig en pinne hem på söndag.

Matchen spelas, under morgondagen, på Tele2 Arena med start klockan 14.30