Inför Häcken-HIF med Mattias Lindström: “Vår offensiv är fortfarande under konstruktion”

210114 Helsingborgs assisterande tränare Mattias Lindström under en träning med Helsingborg den 14 januari 2021 i Helsingborg. Foto: Mathilda Ahlberg / BILDBYRÅN / COP 240 / MA0001

HIF är ute ur Svenska cupen efter en ynka poäng på två matcher mot IK Gauthiod respektive Dalkurd FF. I eftermiddag väntar den “naturliga” gruppfinalen som istället omvandlats till en träningsmatch

Säsongen fick inte alls den start man hade hoppats på, men livet går vidare och fokus börjar nu läggas om inför Superettans start om drygt en månad. I den mån blir inte dagens match mot BK Häcken mycket mer än en träningsmatch i all ärlighet, men den erbjuder ändå ett tillfälle att mäta sig med Allsvenskt toppmotstånd inför den stundande serieinledningen. Vi på AOH tog kontakt med HIF:s assisterande tränare Mattias Lindström inför eftermiddagens möte

Två matcher har nu gått av tävlingssäsongen. Hur har ni upplevt HIF:s inledning?

Vi känner att träningskulturen och miljön börjar bli bra. Spelarna har hållit sig skadefria, trots nästan dubbla träningsdosen jämfört med 2020, så på den fronten ser det bra ut. Vi är också nöjda med intensiteten på alla träningar vilket vi tror kommer ge resultat när benen och huvuden börjar bli pigga igen. Dock är resultaten helt klart underkända, och vår offensiv är fortfarande under konstruktion.

Vad är det framförallt som har saknats så här långt?
Vi jobbar hårt med kravställning och ansvar i motgång, där behövs det steppas upp ordentligt. Rent spelmässigt är det sedan framförallt sista tredjedelen som vi jobbar vidare med, där finns mycket kvalité att ta på.
Finns där några positiva aspekter som ni tar med er?
Träningskulturen samt vår defensiv börjar verkligen sitta så som vi önskar (förutom i matchen mot Dalkurd) så det tar vi med oss. Att spelarna klarar den hårda träningen både fysiskt och psykiskt är också en positiv aspekt, så på den fronten fortsätter vi följa upplägget mot premiären mot GIF Sundsvall i april månad. Då kommer vi att vara redo.
Hur har veckans träningsupplägg sett ut?
Vi jobbar vidare med hög träningsdos och hårda träningar där fokus har legat på offensiven och passningskvalité. Sedan fick U21-laget sig också en bra genomkörare mot MFF i tisdags, en match som vi fick många svar från.
Hur ser ni på söndagens cupmatch mot BK Häcken?
Att vi ska vinna! Vi är ute ut cupen men vi vill verkligen se en inställning och prestation som är kraftigt förbättrad jämfört med matchen mot Dalkurd senast.

Matchtrupp
2. Ravy Tsouka
6. Andreas Landgren
8. Vladislav Kreida
9. Alhaji Gero
10. Rasmus Jönsson
11. Max Svensson
13. Wilhelm Loeper
14. Casper Widell
16. Jakob Voelkerling Persson
18. Alexander Nilsson [mv]
20. Dennis Olsson
21. Charlie Weberg
23. Noel Mbo
24. Emil Hellman
26. Victor Göransson
31. Adam Kaied
39. Anthony van den Hurk
50. Nils Arvidsson [mv]

AOH drivs, sedan 2009, på ideell basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!