Historisk ”inskrivning” i HIF

I dag skrevs ännu ett kapitel i HIFs historia när klubben hade inskrivning för flickor. Och visst dök där upp en hel drös med fotbollsintresserade tjejer

”Trots yttre omständigheter som påverkat vår förening har vi möjlighet att enligt plan kunna arbeta vidare med att få fler flickor att börja spela fotboll och det dessutom i den rödblåa HIF-tröjan för första gången någonsin,”säger HIF:s klubbdirektör Joel Sandborg.

Det är klubbens förre målvakt, Anders Ljung, som fått det ärofyllda uppdraget att hålla i klubbens första flickverksamhet. Till sin hjälp kommer han att ha Carina Laasby Biller som har lång erfarenhet som både spelare och ledare. Under de senaste nio åren har hon arbetat inom Skånes Fotbollsförbund som talangutvecklare för flickor 13-16 år. Innan dess har hon varit tränare för såväl flick- som pojk- och damlag i regionen.

Carina Laasby Biller har lång erfarenhet som både spelare och ledare Foto:Johan Lilja

Tillsammans med Anders Ljung ska hon arbeta med fokus på att planera, genomföra och följa upp de projekt och delar i verksamheten som ligger framför oss. I sin roll kommer hon dessutom att vara ute på skolor för att öka kunskapen om diabetes samt sätta barn i rörelse genom att på skolraster och fritids skapa möjligheter för barnen att spela fotboll.

– Det är ärofullt och fantastiskt kul att vara med från start att bygga upp flick- och damverksamheten i resan mot större mål. Det har alltid vara min dröm att se tjejer kläs sig i den rödblåa dräkten och spela på Sveriges vackraste arena. Att samtidigt vara delaktig i att skapa aktiva val som bidrar till bättre hälsa bland vår ungdomar är inspirerande, säger Carina.