HIF’are vi minns – Olafur Skulason

Publiken vaknar till liv på ett ruggigt Olympia. De har fått syn på sin favorit när denne gör sig redo för ett inhopp. Publiken börjar ropa; Sku, Sku, Skulason!

HIF mötte GIF Sundsvall den 4 augusti 2008.

Jag kommer mycket väl ihåg att ramsan sjöngs väldigt högt när jag värmde upp. Det slutade med att Bosse Nilsson inte vågade annat än att sätta in mig. Det stod 1-1 i matchen när jag blev inbytt. Jag fixade straff och vi vann matchen, säger Skulason och fortsätter:

HIF- fansen är ju helt fantastiska. Det var underbart att få höra dem sjunga mitt namn. Som en ung pojke drömmer man om att någon gång får höra sitt namn i en hejarrasma, och det blev uppfyllt i HIF. Det betydde oerhört mycket för mig att ha fansen bakom mig. Speciellt när jag var skadad. De gav mig extra motivation att komma tillbaka och få höra mitt namn sjungas på läktarna igen.

Dock så fick inte Skulason stanna kvar i HIF. Det blev totalt 37 matcher i HIF-tröjan.

– Vi kom inte överens om ett nytt kontrakt. När vi förhandlade så var det klart att jag skulle gå ner ganska mycket i lön. Det var kanske inte så stort problem. Problemet var att jag och Jesper (Jansson) jobbade på några lösningar men som aldrig fick bekräftelse av styrelsen. Till slut blev jag trött av att de inte visade någon speciell vilja att behålla mig. Jag måste dock säga att Jesper alltid ville ha mig kvar och han gjorde verkligen allt, men det var inte han som bestämde vid den tiden.

Vintern 2009 gick islänningen Skulason, från HIF och Allsvenskan till SönderjyskE och danska SAS-ligan.

–  De visade mest intresse. Även om jag sa nej först, så var dem helt bestämda på att jag var den dem ville ha. Det var väldigt viktigt för mig. Jag skulle få en stor roll i laget och idag är jag kapten. Jag blev det inför den här säsongen och det är jag väldigt stolt över.

– Hos HIF var jag alltid omtyckt av fansen, men jag fick aldrig riktigt den känslan efter att Stuart (Baxter) lämnade, att Bosse ( Nilsson) tyckte att jag var en viktig del av laget, säger Skulason.

När Skulason kom till SönderjyskE befann sig laget i ett svårt läge. De kämpade i botten av tabellen och var nära på att åka ur ligan.

– Vi hängde kvar i ligan, som alltid var målet för oss, förklarar Skulason.

Denna säsong har det dock gått bättre.

-Vi ligger nu sjua efter 19 matcher i en väldigt jämn liga (förutom FC Köpenhamn som är i en klass för sig). SönderjyskE är en liten klubb som försöker etablera sig i ligan. Det är väldigt nytt för mig att slåss om överlevnad, vilket har varit väldigt lärorikt, konstaterar Skulason.

Skulason menar att SönderjyskE har tagit stora steg framåt under den nuvarande säsongen, vilket han själv också gjort sedan hans tid i HIF.

– Jag har fått ta mer ansvar och det har lyft mitt spel mycket. Jag spelar defensiv mittfältare. Det är min bästa position och det har gjort det lättare för mig att vänja mig vid den danska spelstilen, säger Skúlason.

Under sin tid i HIF var Skulason skadedrabbad, med bland annat en korsbandsskada på sitt konto. Det har han dock inte varit i SönderjyskE.

– Jag har missat en match på grund av skada. Jag bröt näsan och fick vänta tills jag fick en mask att spela med. Masken var inte klar förrän matchen efter, så jag missade den matchen tyvärr, säger Olafur Skulason.

Sist men inte minst så vill Skulason skicka en hälsning till alla människor i och kring HIF.

– Jag vill tacka alla som jag lärde känna i Helsingborg och alla som jag fick jobba med. Jag och min familj tyckte väldigt mycket om den tid vi var i Helsingborg. Kanske får man någon gång chansen att komma tillbaka. Jag vill också tacka alla fans som var helt fantastiska mot mig. De glömmer jag aldrig.

1. Riktigt roligt med sån här sorts läsning!
    Gamla spelare som berättar hur det var och hur de har det nu.
    Liatorparn är jag nyfiken på!

2. Jag är spänd på hur Marcus Lantz ser på sin tid i HIF och sin nuvarande situation i det allsvenska topplaget han nu spelar i..