HIF:are på landslagsuppdrag – “Max Svensson delaktig när Sverige förnedrade Armenien”

201009 Felix Beijmo and Max Svensson of Sweden celebrate the 2-0 goal during the UEFA Under-21 Qualifier football match between Sweden and Luxembourg on October 9, 2020 in Helsingborg. Photo: Mathias Bergeld / BILDBYRÅN / COP 200 / MB0034

Landslagsuppehållet är påväg mot sitt slut. Detta är den tredje och sista landslagskollen för den här gången, i vilken vi håller koll på vad spelare med HIF-anknytning har gjort i de senaste två dygnens landslagsmatcher.

Max Svensson startade för Sveriges U21-landslag när de tog emot Armenien i EM-kvalet. Super-Max lyckades dock inte göra mål denna gången och blev sedan utbytt i den 67:e minuten. Trots Svenssons mållösa match vann Sverige med hela 10-0, efter hattrick av både Jesper Karlsson och Emil Hansson, vilket gör att man ligger tillfälligt trea i gruppen med 15 poäng på åtta matcher. Joseph Ceesay och Armin Gigovic fick för övrigt sitta på bänken i matchen mot Armenien.

Näst ut var Brandur Hendriksson, som trots sin skada senast kunde starta Färöarnas Nations League-match hemma mot Andorra. Hendriksson spelade 90 minuter i matchen som slutade 2-0 till Färöarna efter en stabil insats. Den segern innebär att man rycker i toppen av Nations League-gruppen med totalt 10 poäng inspelade på fem matcher, hela fem poäng mer än tvåan Malta.

Ikväll var det Jere Uronen och Finland som inledde landslagsspelet. Jere Uronen spelade 90 minuter som vänsterback när Finland hemmaslog Irland med 1-0 efter att Fredrik Jensen satt matchens enda mål i den 66:e minuten. Segern ikväll innebär att Finland med nio poäng på fyra matcher ligger tvåa i sin grupp, endast en poäng bakom ledaren Wales.

Sverige spelade sedan borta mot Portugal, som på grund av COVID-19 saknade storstjärnan Cristiano Ronaldo. Samtliga spelare med HIF-anknytning, det vill säga Emil Kraft, Martin Olsson och Jordan Larsson startade på bänken i denna match. Martin Olsson var den enda som fick speltid då han blev inbytt i den 88:e minuten i matchen som kom att sluta hela 3-0 till Portugal. Sverige ligger därmed sist i Nations League-gruppen med noll poäng på fyra matcher.

Parallellt med Sveriges match spelade Island hemma mot Belgien i deras Nations League-match. Finnbogason, som blev utbytt skadad i Islands förra match, missade kvällens match. Victor Palsson fick dock starta återigen, denna gången som defensiv mittfältare, och spelade totalt 82 minuter innan han blev utbytt. Matchen slutade med en 2-1-förlust för Island som ligger sist i sin Nations League-grupp med noll poäng på fyra matcher.

AOH drivs, sedan 2009, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!