HIFare i världen- Proffskollen

Då var landslagsuppehållet över och det var återigen dags för att se hur våra gamla HIFare har presterat ute i världen. Denna vecka blev veckans ”rödblå utlandsproffs” blev Alex Timossi Andersson efter en fin prestation med Bayern Münchens u-19-lag.

Bayern Münchens U-19, där Alex Timossi Andersson spelar, har spelat två matcher sedan den senaste proffskollen. Först spelade man 1-1 mot Stuttgarter Kickers u-19 och i denna match startade Alex och spelade 67 minuter. Sedan mötte man AEK Athen i Uefa Youth League, vann med 4-0, och Alex fick i denna match hoppa in i den 78:e minuten och gjorde 4-0-målet.

Alejandro Bedoyas och David Accams Philadephia, som sedan tidigare är klara för slutspelet i MLS, förlorade mot NY Red Bulls med 0-1. Bedoya spelade hela matchen medan David Accam inte fanns med i truppen.

Arnor Smarasons Lilleström tog en imponerande poäng mot serieledande Rosenborg när de spelade 0-0. Arnor spelade hela matchen och drog på sig ett gult kort. Lilleström, som kämpar i botten av tabellen, har ett poäng ner till kvalplatsen.

Edwin Gyimahs Bidvest gick vidare i League Cup efter en 1-0-seger mot Free State Stars FC. Segern innebar att laget nu är i kvartsfinal i cupen.

Suprise Ralanis och Matthew Rusikes Cape Town City FC gjorde inte som Bidvest och gick vidare i cupen utan åkte ut mot Amazulu FC med 0-2.

Loret Sadikus och Abdul Khalilis Kasimpasa tog en storseger, 5-0, mot Akhisar. Loret spelade hela matchen medan ”Abbe” är fortsatt skadad.

Den isländska säsongen är över. Olafur Skulason och hans Fylkir Reykjavik slutade på plats 8.

Atiba Hutchinson tillhör fortfarande Besiktas även om 35-åringen, mest troligt, kommer få begränsat med speltid denna säsongen Foto: Bildbyrån

Atiba HutchinsonsBesiktas förlorade mot Göztepe med 0-2, Atiba spelade hela matchen. Ikväll möter man Genk i Europa League, detta utan Atiba dock som inte är registerad i EL-truppen.

Lalawele Atakora och hans FK Gabala slog FK Neftchi Baku med 3-1. ”Lala” spelade hela matchen.

May Mahlangu och hans Ludogorets slog Levski Sofia med 2-1, detta utan May i truppen. Ikväll möter man Larnaca i Europa League.

Alexander Kacaniklic är fortsatt i Nantes frysbox och fanns inte med i truppen när laget slog Toulouse med 4-0.

Ema Boatengs och Jörgen SkjelviksLA Galaxy slog Minnesota United med 3-1 och närmar sig slutspel men laget måste vinna sista matchen mot Houston Dynamo. ”Ema” spelade hela matchen medan Jörgen började på bänken och fick hoppa in i den 87:e minuten.

Amiens med Emil Krafth mötte Paris Saint-Germain och förlorade med hela 0-5. Krafth spelade hela matchen.

Alfred Finnbogasonoch hans Augusburg spelade 0-0 bort RB Leipzig. Alfred startade och spelade 58 minuter innan han blev utbytt.

McDonald Mariga har lämnat Real Oviedo men ännu inte gjort klart med ny klubb. Enligt italiensk media så förs det en diskussion om en återkomst till Italien för 31-åringen. Det är Serie C-klubben Cueno som vill förstärka med den förre HIFaren. Då Mariga varit klubblös har han möjlighet att finna en ny klubb.

Jere Uronens Genk slog Eupen med 2-1, Jere spelade hela matchen, och Genk toppar den belgiska ligan på 29 poäng, detta på 11 matcher. Ikväll väntar Besiktas i Europa League.

Alexander Gerndt har fått en fin start på den schweiziska ligasäsongen. Luganoanfallaren stod för två nya assist, hans fjärde och respektive femte i den nionde matchen, när laget slog St Gallen med 3-1. Gerndt, som även varnades, har sedan tidigare mäktat med två mål.

Victor Palssonoch hans Zürich spelade 3-3 mot BSC Young Boys. Victor var inte med på grund av lårskada. Ikväll väntar Bayer Leverkusen Europa League.

Arka Gdnya med Fredrik Helstrup i elvan slog Slask Wroclaw med 2-1.

Tomer Chencinski lämnade pga för tuff konkurrens Shamrock Rovers i somras. Vår förre målvakt har ännu inte hittat någon ny klubb

Joseph Baffo och hans förra klubb, Eintracht Braunschweig, åkte ur Zweite Bundesliga. Försvararen lämnade och har sedan dess bla tränat med IFK Göteborg och stoppats från att provträna med Hamburg. De sistnämnda ansåg att Baffo inte var redo för ett provspel efter sin korsbandsskada. Han har även tränat med Värnamo. Det senaste är att han tränat med IFK Norrköping, det återstår att se om vår gamle back hamnar i ”Peking”.

Andreas Linde startade som vanligt när hans Molde, som hade fyra raka segrar i bagaget, spelade 2-2 mot Sarpsborg. Molde ligger för närvarande på en tredjeplats vilket ger Europa League-kval.

Rafael Porcellis de Oliviera under sin tid i HIFʩ BildbyrΌn

Rafael Porcellis EC Sao José slog Almoré med 1-0.

Tarmo Neemolo och hans Paide Linnameeskond slog Parnu JK Vaprus med 2-1 och Tarmo gjorde bägge målen.

Hannu Patronen och hans HJK Helsingfors som redan är klara som finska mästare slog Seinajoen JK med 1-0. Hannu började på bänken men hoppade in i den 76:e minuten.

Omiya Ardija, med Robin Simovic i laget, mötte Yokohama och spelade 1-1. Robin startade matchen och blev utbytt i den 73:e minuten.

Roman Kienast och hans Wiener Neustadt vann med 2-1 mot Liefring, detta dock utan Romans medverkan då han satt på bänken matchen igenom.

Leandro Castan och hans Vasco da Gama förlorade mot Sport 1-2. Castan spelade hela matchen och drog på sig ett gult kort.