HIFare i världen

Många av ligorna i Europa går mot sitt slut och VM står för dörren. Vi följer dock upp statusen för våra HIFare i den stora världen. Nedan följer en kortare summering av insatserna under helgen.

Rasmus Jönssons tid i Odense är över och Viken-sonen är som bekant på jakt efter ny klubb och vi är många som hoppas på en hemkomst till Olympia. Vi på AOH fick en intervju med honom tidigare i veckan

Markus Holgersson spelade hela matchen när hans Lorca förlorade mot Osasuna med 0-1. En match återstår av säsongen och Lorca har inget att spela för utan kommer att åka ur Segunda division i Spanien. Vad som händer med ”Holger” ska bli intressant att följa. Han har deklarerat att han spela i Norden.

Edwin Gyimahs Bidvest säsong är över.

Andreas Granqvists har lämnat Krasnodar och befinner sig på uppladdning med landslaget i Båstad. Blir officiellt HIFs spelare den 15 Juli

Suprise Ralanis och Matthew Rusikes Cape Town City FC har spelat sin sista match för säsongen.

Abdul Khalili och hans Genclerbirigi säsong är över. Laget åkte ur turkiska högstaligan ”Abbe” har tidigare i en intervju med Fotbollskanalen sagt att han vill lämna efter degraderingen men inte till Sverige då han tycker han utvecklas mer utomlands. Att lämna för en ny klubb i turkiska högstaligan är ett alternativ.

Foto: Bjarki Tordarson

Loret Sadikus Kasimpasa har spelat sin sista match för säsongen. Laget slutade på en 8:e plats.

Olafur Skulason har lämnat Karabükspor och flyttat hem till Island och till klubben Fylkir FC. Därmed har islänningen, som ska åka med landslaget till Ryssland, slutit cirkeln efter en lång utlandskarriär i bland annat England, Turkiet men framförallt i HIF.

Atiba Hutchinsons Besiktas har spelat klart säsongen. Laget slutade 4:a i ligan vilket innebär kval till Europa League.

Lalawele Atakora och hans Adana Demirspor har spelat sin sista match för säsongen. Adana slutade på en 13:e plats.

May Mahlangu och hans Dinamo Bukarest vann mot CS Voluntari med 2-0. May började på bänken men fick komma in i den 80:e minuten.

Alexander Kacaniklics Nantes har spelat säsongens sista match. Laget slutade på en niondeplats. Alexander har haft svårt att ta en plats i elvan och det återstår nu att se om han väljer att lämna det franska laget.

Ema Boatengs LA Galaxy har spelat två matcher sedan den senaste proffkollen. Laget vann i lördags mot San Jose Earthquakes med 1-0, en match som Ema kom in i den 46:e minuten och sedan gjorde assisten till målet. Under natten förlorade laget med 2-3 mot FC Dallas där Boateng byttes in i den 58:e minuten och drog på sig ett gult kort.

Jörgen Skjelvik spelade båda matcherna mot San Jose och mot Dallas från start och fullföljde dem.

Foto: Bjarki Tordarson

Alejandro Bedoyas och David Accams Philadephia har även de spelat två matcher sedan senaste proffskollen. Laget spelade 0-0 mot NY Red Bulls, Bedoya spelade hela matchen medan Accam blev inbytt i den 70:e. Under natten spelade de mot Chicago och vann med 3-1. Båda spelade från start, Bedoya spelade hela matchen medan Accam blev utbytt i den 81:a minuten.

Emil Krafth och hans Bologna har spelat klart för säsongen. Krafth har fått skralt med speltid. Även Emils silly season kan bli intressant att följa då han har fått knapert med speltid även om han i januari-fönstret sade att han inte ville lämna. Har detta ändrats under våren?

McDonald Mariga fanns inte med i truppen när hans Real Oviedo förlorade mot Cultural Leonesa med 0-2. Real Oviedo har två poäng upp till sjätteplatsen vilket innebär uppflyttningskvalsserie mot lag 3, 4 och 5 med en match kvar. Dock har man två lag framför sig vilket gör att det blir svårt att se laget ta sig upp på kvalplats.

Jere Uronen och hans Genk rapporterades i förra veckans proffskoll ha spelat klart för säsongen. Detta var en felrapportering då de, i den svårbegripliga belgiska ligans system, spela en match till som gällde om kvalplatsen till Europa League. Laget vann denna matchen mot Zulte-Waregem med 2-0 och Jere blev en av målskyttarna. Den finska vänsterbacken sköt alltså laget till Europa League.

Alexander Gerndt och hans Lugano har spelat klart säsongen och slutade 8:a i ligan.

Victor Palsson och hans Zürich slutade 4:a vilket innebär kval till Europa League. De vann även cupfinalen mot BSC Young Boys. Victor spelade hela matchen som defensiv mittfältare.

Alfred Finnbogason och hans Augsburgs säsong är slut och laget slutade på en 12:e plats.

Arka Gdnya har spelat sin sista match för säsongen. Polen har slutspelsserier och i den lägre slutade Fredrik Helstrups Arka 4:a.

Tomer Chencinski spelade hela matchen när hans Shamrock spelade 1-1 mot Bohemians.

Joseph Baffo och hans Eintracht Braunschweig åkte ur Zweite Bundesliga. Ytterligare en före detta HIF-spelare vars tranferfönster blir intressant att följa. Han har i intervju sagt att han inte bestämt sig för hur hans framtid ska se ut. Laget fick dock en ny tränare, danske Henrik Pedersen, återstår att se om dansken kan övertala Baffo att stanna.

Andreas Linde vaktade målet när hans Molde vann mot Start med 3-1. Laget ligger för närvarade på en sjundeplats efter 12 matcher och samlat ihop 20 poäng.

Rafael Porcellis EC Sao José vann mot Brusque med 1-0, Porcellis fann inte med i truppen. EC Sao José toppar sin regionala grupp, en av sjutton stycken, i brasilianska Serie D.

Tarmo Neemolo och hans Paide Linnameeskond har spelat två matcher sedan senaste proffskollen. Laget förlorade mot Trans Narva med 0-2, en match där Tarmo satt på bänken matchen igenom. Paide förlorade även den andra matchen mot Nomme Kalju FC med 2-3och i denna match blev Tarmo inbytt i den 87:e minuten.