HIF presenterar plan för att kunna släppa på publik

Foto: Johan Lilja

HIF har under en tid arbetat på en plan för att välkomna tillbaka publiken till Olympia. Idag valde man att presentera förslaget

Efter noggrann undersökning av de senaste årens publikströmningar till arenan, insläppen sedan ombyggnaden och publikens rörelsemönster på arenan känner vi oss trygga och bekväma med att kunna arrangera ett smittsäkert arrangemang på Olympia som uppfyller krav om social distansering för 3 000 personer.

Olympia har normalt en kapacitet på drygt 16 000 åskådarplatser. Med en reducering ner till 3 000 och användning av hela arenan har vi säkerställt att god distansering ska kunna hållas vid såväl in- och utsläpp som under matchen. Arenan skulle delas in så att maximalt 500 personer ryms per avgränsad sektion.

Klubbens förhoppning är att man snart skall kunna släppa in delar av sin publik igen
Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / PA0008

In- och utsläpp
Vid insläppen kommer den naturliga begränsningen att hållas till maximalt 250 personer per entré. Detta innebär att vi tar emot cirka fyra personer i minuten per insläpp och i snitt 50 personer i minuten sett till hela arenan.

Våra restauranger öppnar två timmar innan avspark och har sina entréer öppna fram till en timme innan matchen blåses igång, det vill säga de stänger samtidigt som de publika entréerna öppnar. Detta leder till att antalet personer utanför arenan innan match blir mindre och därmed minskar risken för folksamlingar utanför entréerna.

Eftersom hela arenan och samtliga utgångar kommer att användas efter matchen kommer det finnas mer än tillräckligt med utrymme för att hålla god social distansering. Publiken kommer även informeras via såväl högtalare som monitorer att ta det lugnt och hålla god social distansering.

Till och från Olympia
Merparten av HIF:s publik tar sig till arenan med bil, cykel eller till fots. Publikströmmarna är dessutom utspridda runt arenan och skapar ingen flaskhals i någon av färdriktningarna. Klubben kommer i högsta möjliga mån uppmuntra publiken att undvika kollektivtrafik. Eftersom Olympia ligger centralt finns möjlighet för många av våra besökare att cykla eller gå till arenan. Då andra evenemang inte är aktiva just nu finns också fler parkeringsplatser lediga i området än vanligt

Källa: HIF.se