HIF inledde 2020 med seger i Nyårssaluten

Att Nyårssaluten inte riktigt går att känna igen från turneringens glansdagar må så vara. Det förringar dock inte det faktum att ett ungt HIF åter kan titulera sig mästare efter seger mot Medina i finalen.

Det var ett väldigt ungt HIF-lag som klubben ställde på benen under ledning av Alvaro Santos. Ian Pettersson och Mattias Almeida har iofsg erfarenhet av A-lagsspel men i övrigt var det idel framtidsmän som klev in på Helsingborgs Arena i årets upplaga av Nyårssaluten. I åttondelsfinalen så ställdes HIF mot Vallåkra och trots en jämn tillställning kunde det unga HIF-laget ta sig vidare, 2-1, efter mål av Emil Persson och Mattias Almeida.

20-åriga Almeida var även huvudperson i kvartsfinalen mot Råå där han, efter 1-1 vid ordinarie tid, satte den avgörande straffen. Då hade dock Ian Pettersson även räddat en straff strax innan. HIFs enda spelmål stod Amin Al-Hamawi för. Nu väntade Ödåkra i semifinalen efter att divison 4-laget slagit ut regerande mästarna Hittarps IK i sin kvartsfinal efter straffläggning.

Åter var det Emil Persson (1-0) och Mattias Almeida (2-0) som stod för målen när Ödåkra besegrades med 2-0, I den andra semifinalen tog Eskilsminne emot “skrällaget” Medina. Något oväntat drog Division 5-laget det längsta strået efter stor dramatik och straffavgörande. Därmed väntade ett något oväntat finalmöte mellan HIF och Medina under eftermiddagen.

I finalen tog Medina omgående ledningen men HIF kunde kvittera genom Othmane Salama. 1-1 stod sig tiden ut och matchen gick till sudden death där Amin Al-Hamawi satte det avgörande målet vilket innebär att HIF åter kan titulera sig mästare i Nyårssaluten

I övrigt kunde vi konstatera att Armin Gigovic fick ta emot ett stipendium från Helsingborgs Fotbollsallians (HFA) för sina insatser under 2019

AOH drivs, sedan 2009, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!