HIF- Gefle på lördag!

På lördag spelar HIF sin första match efter landslagsuppehållet och Gefle IF står för motståndet.

Förra matchen
Mötet i våras mellan dessa två lag slutade 3-1 till HIF efter att Alexander Gerndt gett Gefle ledningen men HIF vände i slutminuterna till seger. HIF gjorde i den matchen sina tre mål inom ramen av elva minuter.

Formen
Gefle har inte rosat marknaden den senaste tiden då man bara tagit en poäng på de tre senaste matcherna. Detta är inte bra för ett lag som är i stort poängbehov då man för närvarande ligger nästsist i  tabellen. Gefle ligger på samma poäng som jumbon Åtvidaberg men Gefle ligger före på grund av bättre målskillnad. Samtidigt har Gefle två poäng upp till kvalplats där AIK befinner sig.

Gefles tre senaste matcher

Häcken, förlust 0-2

Mjällby, oavgjort  3-3

Malmö FF, förlust 0-2

Några spelare i Gefle
Vilka spelare har då Gefle? Jo, man har i Hasse Berggren en gammal räv som kom tillbaka i spel i våras efter ett års skadefrånvaro och har under de senaste säsongerna varit skyttekung i laget. I år har det dock varit tvärtom då Hasse Berggren inte har gjort ett enda mål sen han kom tillbaka.  Istället var det flyktade Alexander Gerndt som var den stora målskytten i Hasses frånvaro.

När Gerndt sedermera drog till HIF så har ingen lyckats ta på sig rollen som näste skyttekung. En som värvades till Gefle inför denna säsongen för att axla en sådan mantel är Mikael Dahlberg. Mikael Dahlberg var ett aktat namn för några säsonger sedan då han spelade för GIF Sundsvall och spåddes en lysande framtid som grym striker, fast så har det inte blivit.

Efter en tur i Djurgården kom han då till Gefle och det snackades om att Gefle storsatsade med att ha två sådana bra anfallare som Dahlberg och Gerndt. Det man inte hade räknat med var att det bara var en av dem som presterade. Mikael Dahlberg värvades som målskytt men hittils har det inte blivit ett enda mål från hans sida. Mikael Dahlberg gick till Gefle för de hade gett en klar och tydlig bild att Dahlberg inte skulle hoppa runt på alla möjliga positioner som han fick göra i Djurgården, utan nu i Gefle var han garanterad en plats som forward. Det har inte gått i uppfyllelse utan nu spelar han som defensiv mittfältare.

Två stycken som däremot har lyckats någorlunda sedan Gerndt drog är Jonas Lantoo och Jakob Orlov. Sedan Gerndt sa adjö så har de två tillsammans gjort sex mål på de senaste sju matcherna.

En annan bra spelare som Gefle har är Mattias Hugosson. Mattias Hugosson är en målvakt som räknas till en av allsvenskans bästa och har gjort det under en längre tid trots att Gefle för det mesta har legat i botten av tabellen de senaste säsongerna.

Hugosson har en gång i tiden varit aktuell för en övergång till storklubben IFK Göteborg men valt att stanna kvar i Gefle.