HIF förlorade säsongens sista match

Foto: Bjarki Tordarson

Säsongen är över. HIF förlorade årets sista match mot BK Häcken på Olympia. Men efter slutsignalen var det glömt då två stora HIF-ikoner avtackades för sin långvariga och trogna tjänst i klubben.

HIF började dock matchen piggt och hade väldigt mycket boll första halvtimmen. Di röe skulle även få in ett tidigt ledningsmål. I den 8:e matchminuten fick laget en frispark på vänsterkanten på offensiv planhalva. Anton Wede skickade in bollen i straffområdet där mittbacken Carl Johansson nådde högst i en duell med många spelare och nickade in bollen i en båge över Peter Abrahamsson i Häckenmålet. 1-0 och en bra start på matchen för HIF.

Därefter fortsatte Helsingborg trycka på men skapade inte särskilt många jättelägen. Mestadels var det skott utifrån som Abrahamsson kunde rädda. Men i mitten av första halvlek kom ett bra HIF-anfall. Laget spelade sig snyggt igenom centralt och kom förbi Häckens försvar, där Mattias Lindström avslutningsvis fick bollen i djupled. HIF-legendaren rundade Abrahamsson och lade enkelt in bollen i öppet mål. En perfekt avslutning på hans karriär, tänkte många. Men målet var inte godkänt, utan hade blåsts av för offside.

I den 32:a minuten, efter några minuters press från bortalaget, skulle istället kvitteringen komma. En lång djupledsboll från Samuel Gustafson nådde Nasiru Mohammed på högerkanten som tog emot bollen på ett fint sätt och kom loss från Jere Uronen. Fri med Hansson lyckades han inte få in bollen i mål, istället gick bollen i sidled till en annan Häckenspelare som sköt mot mål. Där befann sig dock Carl Johansson som på ett utomordentligt sätt räddade undan på mållinjen. Häcken lyckades dock hålla kvar bollen i straffområdet och några sekunder senare fick ex-HIFaren René Makondele in bollen i nät via ett välplacerat skott intill Hanssons högra stolpe, och 1-1 var ett faktum.

Därefter skapade HIF ett flertal chanser till att göra ett 2-1-mål, både i slutet av den första halvleken och i början av den andra. Rade Prica hade ett tungt skott precis innan paus, även Anton Wede fick en bra möjlighet i straffområdet innan halvtidsvilan men skottet gick lite väl rakt på Abrahamsson. I andra halvleks början fick Jordan Larsson på en nick som Häckenmålvakten gjorde en fin räddning på. Därefter var Mattias Lindström – som jagade ett sista mål i HIF-tröjan – nära igen när han från nära håll fick på en stenhård nick strax över ribban på Jordan Larssons hörna.

Men istället skulle alltså Häcken komma att avgöra denna sista drabbning för året. I den 76:e minuten kom Häcken fram centralt i banan där Martin Ericsson till slut hittade fram mellan HIFs försvar till en framlöpande René Makondele, som fri med Pyzdrowski (byttes in i andra halvlek) inte gjorde något misstag utan lade in bollen lågt i det bortre hörnet. Hans andra mål i matchen och även bortalagets första riktiga farlighet i den andra halvleken. Ett effektivt Häcken denna eftermiddag.

HIF var efter det egentligen aldrig riktigt nära en kvittering och resultatet stod sig matchen ut. Manager Henrik Larsson sade såhär till hif.se efter matchen:

– Jag tycker att vi gör en bra fotbollsmatch. Vi har tillräckligt med chanser för att göra både två och tre mål idag, men Häcken är mer effektiva och gör två mål på oss. Vi förlorar matchen på grund av det.

Resultatet var egentligen inte logiskt, då HIF över 90 minuter hade flest chanser och hade också det mesta av spelet. Man sköt 19 skott, att jämföra med Häckens tio. Häcken vann dock i eftermiddag pga att de var – som jag redan nämnt – mer effektiva i avslutslägena än vad HIF var.

I och med resultatet stannar HIF kvar på åttondeplatsen de hade inför matchen i årets sluttabell. Mycket tack vare att Örebro bara fick 1-1 hemma mot AIK, vilket gjorde att de förblev nia. Detta innebär att HIF, tack vare sin tabellplacering, får hemmaplansfördel i två av tre matcher i nästa års gruppspel av Svenska Cupen.

Efter slutsignalen avtackades duon som hela matchen och införsnacket hade handlat om: Mattias Lindström och Pär Hansson som båda gjorde sin sista match i klubben. Den ena lägger skorna på hyllan för gott, den andre kommer med all sannolikhet tillbaka någon gång i framtiden. Tillsammans har de båda trotjänarna med två enormt stora HIF-hjärtan gjort över 700 matcher i den rödblåa-tröjan, en helt fantastisk siffra i dessa tider då allt fler spelare byter klubbar för pengarnas skull.

Den Allsvenska säsongen är nu över. Det är även två HIF-hjältars tid i HIF. Vi på Allt om HIF tackar för er tid i klubben och för allt ni gjort för Helsingborgs IF, och önskar er båda lycka till framöver!

HIF – BK Häcken 1-2 (1-1)
Mål: Carl Johansson 8´, René Makondele 32´, 76´
Publik: 7 567
Domare: Andreas Ekberg, Lund