HIF föll tungt med mot seriesegrarna

211106 Helsingborgs Viktor Lundberg och Värnamos Oscar Johansson under fotbollsmatchen i Superettan mellan Värnamo och Helsingborg den 6 november 2021 i Värnamo. Foto: Krister Andersson / BILDBYRÅN / COP 147 / KA0127

HIF behövde ta med sig tre poäng hem från ett fullsatt Finnvedens IP där hemmalaget bjöd sina fans på gratis inträde för att fira det allsvenska avancemanget. Men efter en bra första halvlek tappade man en 1-0-ledning till en 3-1-förlust i den andra, när hemmalaget skruvade upp tempot.

HIF hade chansen att sätta press på serietvåan GF Sundsvall om man besegrade de nya allsvenskarna IFK Värnamo i eftermiddagens match. Sundsvall kände nog flåset i nacken när man tappade poäng hemma mot bottenlaget Falkenberg i förra omgången. Medelpadingarna har en tuff utmaning i morgon när man reser till Borås och möter ett Norrby som går starkt och som öste in mål mot GAIS i Göteborg senast när man vann med 4-1.

Men även om HIF är beroende av att Sundsvall tappar poäng i kampen om den andra direktplatsen till allsvenskan, måste man fokusera på att vinna sina egna matcher. Så det var upp till bevis i Värnamo idag. I startelvan spelade Anders Lindegaard, Ravy Tsouka, Casper Widell, Charlie Weberg, Bödvar Bödvarsson, Brandur Hendriksson, Viktor Lundberg, Adam Kaied, Wilhelm Loeper, Dennis Olsson och Anthony van den Hurk. Den enda förändringen från laget som vann med 3-0 mot Brage senast, var att Lundberg ersatte den avstängde Benjamin Acquah. I matchens tredje minut fick HIF frispark vid straffområdeslinjen, och Brandur siktade på van den Hurks panna men han nickade utanför. Efter fem minuter fick HIF hörna men Lundberg träffade inte rätt med nicken när bollen nådde honom. HIF-spelet såg fint ut i inledningen, man vårdade bollen väl inom laget, gjorde sig spelbara, och hade ett bra bolltempo. Men man förstod att Värnamo har spelat till sig ett allsvenskt kontrakt, med sitt trygga bollskickliga spel, där man sällan tappar några bollar.

HIF var det bättre laget, man hade mest boll och skapade ett par halvchanser, flertalet hörnor och några fina inlägg. HIF anföll ofta på de bägge kanterna, men även centralt med Kaied och van den Hurk. Man tog också ledningen helt rättvist i den 22:a minuten genom Wilhelm Loeper som snyggt placerade in Hendrikssons hörna till vänster om målvakten. Så långt visade man att man hade mest att vinna i den här matchen. HIF-spelarna krigade rejält för att vinna boll över hela planen, och behålla den inom laget när man hade den i sin ägo. Försvaret såg tryggt ut, mittfältet satte hög press på hemmalaget, och Lundberg gjorde en stark insats när han jobbade över stora ytor, men så här långt var detta framförallt en homogen laginsats av HIF.’

211106 Helsingborgs Anthony van den Hurk deppar under fotbollsmatchen i Superettan mellan Värnamo och Helsingborg den 6 november 2021 i Värnamo.
Foto: Krister Andersson / BILDBYRÅN / COP 147 / KA0127

I den 36:e minuten borde van den Hurk gjort 2-0 när han fick en underbar passning av Loeper, men han sköt högt över helt ren vid straffpunkten. I den 43:e minuten gjorde Tsouka en fantastiskt brytning, när han glidtacklade i straffområdet efter en jättelik rusch hemåt från 50 meter. På tilläggstid var det nära 2-0 till HIF, men Webergs nick på hörna räddades på mållinjen. HIF ledde rättvist med 1-0 i paus efter en mycket stark första halvlek.

HIF startade intensivt i den andra halvleken, vann flera bollar och kom fram till ett par anfall. Van den Hurk knorrade en boll över och sköt utanför vid ett par tillfällen. I stället lyckades Värnamo kvittera i den 50:e minuten på en kontring när Moses nickade in bollen på ett högerinlägg. Nu var matchen helt jämn en period och lagen tog ut varandra, även om man såg prov på Värnamos skickliga passningsspel, som har gjort dem till ett allsvenskt lag. HIF skapade ett par anfall men hittade inte vägar igenom det kompakta hemmaförsvaret. I stället lyckades Värnamo vända matchen till 2-1, när inhopparen Dzabic stötte in ledningsmålet på ett vänsterinlägg framför Lindegaard, när Tsouka tappade boll på sin kant.

Den tillresta HIF-klacken eldade taktfast på sitt rödblåa lag. Dennis Olsson sköt ett tungt skott som täcktes ut till hörna i den 72:a minuten. Därefter ersatte Landgren och Karjalainen, Viktor Lundberg och Dennis Olsson. HIF flyttade upp laget på slutet, och skapade ett par vassa målchanser, hörnor och inlägg, men hemmalaget slog undan, och punkterade matchen på en snabb kontring i den 85:e minuten, när Stevens stötte in bollen mellan benen på Lindegaard. HIF gjorde en ganska bra match men Värnamo visade varför man helt rättvist går upp till allsvenskan, med ett snabbt skickligt omställningsspel, och en klinisk effektivitet. Grattis till den allsvenska platsen IFK Värnamo!