Helsingborgare var med och skapade historia

I lördags hade den kanadensiska liga världspremiär när matchen mellan Forge FC och York9 FC spelades på Tim Hortons Field i Hamilton, Ontario. I hemmalaget fick den förre HIFaren, Alexander Achinioti Jönsson, uppleva premiären på första parkett. AAJ var nämligen en av startspelarna i hemmalaget Forge FC

Hela 17611 åskådare hade tagit sig till Tim Hortons Field, i Hamilton, Ontario, för att bevittna den historiska matchen. Redan 2017 tog man beslutet att Kanada skulle skapa en egen liga då landets större klubbar, Montreal Impact, Toronto FC och Vancouver Whitecaps, tvingats hålla till i den amerikanska ligan MLS. Dessutom spelar landet fjärde största klubb, Ottawa Fury, i den något mindre USL Championship (USLC). Inga av dess klubbar är, i dagsläget, tänkta att ingå i den nya ligan då deras nuvarande serier genererar betydligt större pengar. Men troligtvis kommer samtliga klubbar, på sikt, att ansluta sig till den nya Canadian Premier League.

Till säsongsstarten har man istället anslutit sju nya klubbar som skall slåss om en titel och en plats i finalen.  Cavalry FC, Forge FC, HFX Wanderers FC, Pacific FC, Valour FC, York 9 FC  samt FC Edmonton. Lagen möte i en vår/höst serie där vinnaren (vår) möter vinnaren (höst) i en final för att kora mästaren. Dessutom har tre av lagen, Valour, Forge och Edmonton chansen att nå 2019 CONCACAF League. Där kommer man ju möta lag från Central och Nordamerika samt Karibien för att göra upp om en titel i klass med Europas Champions League turnering.

Hur gick premiären då? Jo, som sig brukligt så delade man på poängen efter att bortalaget tagit ledningen. För Achinioti Jönssons del så spelade han 77 minuter som, en av två, defensiva mittfältare hos Forge FC. Närmast väntar en ny match på lördag. Denna gången ett bortamöte mot HFX Wanderers FC i Halifax, Nova Scotia.

Alexander Achinioti Jönsson började spela fotboll i Hittarps IK redan som fyraåring. Som 15-åring debuterade han i klubbens A-lag och som 16-åring gick han över till HIF. I mars 2014 skrev Achinioti Jönsson på ett kontrakt fram till 2018 med HIF och samma år gjorde han sin allsvenska debut mot AIK. Matchen slutade med en 2–1-förlust för HIF och Achinioti Jönsson byttes in i den 27:e minuten som ersättare för Ardian Gashi. I augusti 2017 lånades Achinioti Jönsson ut till Ängelholm och inför 2018 lämnade AAJ för spel med IFK Värnamo. Pga att klubben trillade ner i Divison 1 valde mittfältaren att lämna klubben och i slutet av Januari stod det klart att karriären fortsätter i kanadensiska Forge FC.

I mitten av Februari träffade vi AAJ för att tala om den nya utmaningen och hur han ser på framtiden. Den intervjun kan du läsa här

AOH drivs, sedan 2009, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!