Albin Evertsson: – “Supporterskap för mig är känslor och kärlek till klubben”

180802 Tifo på Olympia inför fotbollsmatchen i Superettan mellan Helsingborg och Norrby den 2 augusti 2018 in Helsingborg. Photo: Mathilda Ahlberg / BILDBYRÅN / Cop 178 /

Detta är intervjuserie med, och om, supportrar. Jag vill med denna idé, att göra en intervjuserie om och med HIFare i alla åldrar, lyfta fram det som enligt mig är det viktigaste som den svenska fotbollen har – sina supportrar!

Först och främst, kan du berätta lite om dig själv?

Jag är en 22 åring som just nu pluggar till förskollärare på Linneuniversitetet på Växjö. Har fru och hund samt väntar första barnet i april, så det är fullt ös.

Varför började du följa HIF?

Trots att jag är uppväxt i Småland så har det alltid varit naturligt att det skull bli ett skånskt lag jag skulle följa. I stort sett hela släkten bor i Skåne och större delen av dem är HIF:are, tyvärr är pappa Malmö-supporter men både jag och min bror blev HIF:are efter att farfar tagit med oss på matcher under vår barndom och vi fastnade ganska snabbt.

Vad skulle du säga att du är för typ av supporter?

Jag skulle säga att jag är en motvilligt tv-supporter. Försöker vara på plats på Olympia några gånger per säsong i alla fall men oftast blir det tyvärr tv-soffan.

Vad är supporterskap för dig?

Supporterskap för mig är känslor och kärlek till klubben. Oavsett hur det går för HIF så påverkar det livet och en förlust kan förstora flera dagar på samma sätt som en vinst kan göra att man går på moln i några dagar.

När du går på Olympia, från vilken sektion ser du matchen? Går du med någon speciell person eller personer eller varierar det?

Jag brukar se matchen från Södra när jag går, ibland sitter jag på Östra men det är bara när farfar hänger på eftersom han har börjat tycka att det är jobbigt att stå upp en hel match.
Det varierar väldigt vilka jag går på match med och om ingen i min umgängeskrets kan är jag inte rädd för att gå själv och knyta nya kontakter på läktaren.

Vilket är ditt bästa HIF-minne?

Mitt bästa HIF-minne är svårt att sätta fingret på men ett väldigt bra minne är svenska cupen finalen 2011. Det är den enda gången som jag har haft möjligheten att vara på plats när HIF vunnit en titel, att få se finalen och sen glädjen som utbröt på Olympia när det var klart var häftigt.

Vilket är ditt sämsta HIF-minne?

Mitt absolut värsta minne måste vara kvalet när vi åkte ner. Jag pluggade även då och hade lagt en stor del av månadsbudgeten på att lyckas ta mig till de båda matcherna. Känslan på tåget hem från Helsingborg efter sista matchen går inte ens att beskriva. Just då var allting nattsvart.

Vilken är din favoritspelare i HIF? Både historiskt och i dagens trupp?

En spelare som jag alltid har tyckt mycket om är Ardian Gashi, älskar spelare som aldrig slutar kämpa och den inställningen han hade är något alla lag behöver.
I årets trupp är nog Pär favoriten, jag älskar att se hans inställning och nu när han kom hem såg vi att klubbhjärtat verkligen fanns där!

AOH drivs, sedan 2009, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!