Hänt i veckan

Söndag morgon och dimman ligger tät över staden. Rådhusklockans visare går ej att tyda, och signalerna från båtarna i sundet avlöser varandra melodiskt. Det känns som om tiden har stannat.  Det är landslagsuppehåll och det händer, just ingenting.

U21-laget gjorde i veckan vad A-laget inte mäktade med och slog Malmö borta. Segern skrevs till 2-0 efter mål av Johan Eiswohld och May Mahlangu. Nu väntar Elfsborg i en kvartsfinal hemma på Olympia den 14e oktober.

Ardian Gashi har problem med en ömmande hälsena, något som han haft av och till under säsongen. Gashi som är avstängd i nästa omgång hade ej kunnat spela, men klubbens sjukgymnast Martin Berg har goda förhoppningar om att han blir spelklar i tid för hemmamatchen mot Åtvidabergs FF.

Lantzlag (vi får väl se vart han spelar nästa år)

P18-landslaget har fått en tuff start i sin EM-kvalgrupp. Efter två raka förluster ligger man sist i gruppen som också innefattar: Ryssland, Ukraina och Danmark. HIF har än så länge haft fyra spelare representerade i truppen: Joseph Baffo, Abdul Khalili, Simon Thern och Robin Book

Även U21-landslaget stötte på problem i första playoffmatchen mot Schweiz. Förlust med klara 4-1 på bortaplan. Returen spelas i Malmö på måndag och matchen direktsänds i TV10. Marcus Nilsson, Joel Ekstrand, Rasmus Jönsson, samt Andreas Landgren är de uttagna spelarna med HIF-anknytning.

På måndag om en vecka är det dags för Elfsborg borta. Traditionsenligt en svår match. Helsingborg hade tämligen enkelt för Elfsborg, fram till de beslutade sig för att anlägga konstgräs 2005. Sedan dess har det blivit tre förluster och två oavgjorda. Senaste segern i Borås kom 2002, efter mål av Alvaro Santos.

Slutspurten av allsvenskan, om än redan avgjord enligt vissa experter, kan bli en riktig nagelbitare. Helsingborg har följande lag kvar att möta: Elfsborg (b), Åtvidaberg (h), Halmstad (b), Kalmar (h). Medan Malmö avslutar med: Kalmar (h), Häcken (b), BP (b), Mjällby (h) . Det kan vara avgjort redan efter nästa omgång, men om HIF tar med sig alla tre poängen hem från Borås arena, då lever guldstriden i allra högsta grad fortfarande.

Inför denna säsong sågades Helsingborg av flertalet experter. För egen del tillhörde inte heller jag den optimistiska skara inom föreningen, som trodde på att truppen skulle tillhöra toppen av allsvenskan redan i år. Dumstrut på-check! Som sämst en andra-plats i allsvenskan och semifinal i svenska cupen. Det var en hundring jag mer än gärna förlorade.

Avslutningsvis:

Kul att se att det i zweite bundesliga är ömma tilltag mellan spelare och domare.

AOH har redan börjat planera inför kommande säsong. Vilka förbättringar vill Ni som läsare se till nästa år? Finns det några speciella ämnen som Ni skulle vilja att vi tog upp? Vi som skribenter är beroende av Er, våra trogna läsare för att kunna vidareutveckla sidan. Tips mottages tacksamt via vårt kontaktformulär.

Nu sluter vi upp gemensamt och ger vårt stöd till pågarna inför avslutningen.

1 kommentar