Hallå där Peter Larsson…

171104 Helsingborgs Peter Larsson tar emot present som årets lirare under fotbollsmatchen i Superettan mellan Helsingborg och Öster den 4 november 2017 i Helsingborg. Foto: Avdo Bilkanovic / BILDBYRÅN / COP115

…vars Halmstads BK kommer till Olympia ikväll. För HIFs del är avancemanget, så gott som, klart medan Halmstad jagar en kvalplats

Nu har tåget gått för att ni ska nå en av direktplatserna till nästa års Allsvenska. Är det ojämnheten med storseger mot Freij ena veckan, och förluster mot Gefle, Värnamo och Norrby därefter, som är förklaringen, eller är det mer som spelat in ?

– Ja, vi kan inte skylla ifrån oss på skador eller liknande. Det är våra prestationer som inte har varit tillräckligt bra under hösten. Vi har hålla spelet väl uppe i alla matcher men gjort alldeles för många individuella misstag, och det håller inte på den här nivån.

Har ni haft stor omsättning i truppen i sommar, och inte fyllt på med spetskompetens ?

Nja, truppen har väl i stort sett varit intakt. Vi plockade in Ivo Pekalski som har mycket rutin. Sen kan man alltid önska att få in mer spetskompetens, men det är alltid en fråga om ekonomi.

Hur är din situation. Har du kontrakt över nästa säsong ? Är du skadefri, och laddad oavsett om ni spelar i Allsvenskan eller i Superettan ?

Jag har ett år till på kontraktet och känner mig i bra form. Jag har sluppit skadeproblem i år, så jag är sugen på att göra en stark avslutning på årets serie, och sen ladda för fullt inför 2019.

Ni har fortfarande chansen på en kvalplats till Allsvenskan, och vi HIF:are minns tyvärr från 2016, att ni är starka i kvalmatcher. Kör ni ända in i kaklet för att ta chansen till avancemang ?

– Ja, vi tänker göra allt vi kan för att ta vilken chans vi än har för att gå upp. De flesta har väl räknat ut oss nu, men det kan vara tändvätska för att ta kvalplatsen och sen gå upp den vägen. Vi hoppas på en seger mot HIF så är det kamp igen.

I HIF blev Peter Larsson omåttligt poulär och hade tom sin egen Fan-club
Foto: Privat

Nu är ni tvåa i Halland efter Falkenberg. Konkurrerar hallandslagen Halmstad, Falkenberg och Varberg om sponsorer, om spelare från närområdet och om resurser för talangutveckling, typ kvalificerade tränare m m ?

Nja, sponsorer och publik är nog rätt trogna sina klubbar. Det kan säkert vara konkurrens om spelare i närområdet som vill söka sig uppåt i seriesystemet. Vi känner tyvärr av ett sviktande intresse vad gäller publiken för vår del. Men jag tänker att Halmstad ska vara i Allsvenskan på sikt med tanke på att vi har en stark fotbollstradition, och då kommer publiken tillbaka. Men visst blir intresset större runt Falkenberg om de ligger i Allsvenskan, och vi i Superettan.

Värvar ni mest spelare utifrån, satsar ni på egen talangutveckling, värvar ni spelare från närområdet eller är det en mix av allt ?

Det är väldigt blandat, men vi lyfter upp en hel del unga talanger från vår egen ungdomssektion. Sen värvar vi in spelare utifrån vad ekonomin tillåter. Vi har ju en isländsk delegation i laget nu. Det kommer också in spelare från närområdet med jämna mellanrum.

Hur det än går i år ser ni ut att satsa inför nästa säsong. Andreas Johansson från IFK Norrköping har skrivit på för er. Känner du att ni måste förstärka truppen med mer spetskvalitet för att ta steget upp nästa säsong, om ni missar det i år ?

Först och främst ligger fokus på att avsluta årets säsong så bra som möjligt. Så tar vi och börjar jobba med nästa års trupp efter seriens slut. Men visst behöver vi förstärka på flera positioner till nästa år om vi ska vara med och kriga i toppen på serien.

Vad tycker du om HIF:s satsningar i sommar med värvningar av tunga namn som Andreas Granqvist, Rasmus Jönsson och Wanderson, och hur det har höjt kvalitén på deras spel ?

Visst har HIF höjt sig ett par snäpp med nyförvärven och hemvändarna, efter sommaren. Framförallt är Rasmus Jönsson en mycket bra spelare med en speciell teknik. Han är svår att ta bollen ifrån, och har ett jättebra spelsinne. Sen har Granqvist och Holgersson tillfört mycket stadga och peppning för hela laget. Höstens HIF imponerar, även om jag inte har hunnit se dem så mycket.

Du kommer aldrig att bli glömd i Helsingborg efter dina år i HIF, där du gjorde fantastiska insatser. Hur känns det att komma hit och möta HIF på Olympia ?

Visst är det en speciell känsla när bägge ”mina” lag möts. Jag hoppas på ett fullsatt Olympia med härlig stämning. Det är den typen av matcher som är kul att spela. Jovisst får jag lite extra adrenalin när vi möter HIF. Visst känns det lite som att komma hem, även om jag ska göra allt för att HIF ska förlora.

Hur slutar matchen HIF-Halmstad ?

2-1 till Halmstad.

Som vanligt har vi, i samarbete med NordicBet, plockat fram en AOH-special inför kvällens match. Vill du nå spelet så är det bara klicka på bilden