Hallå där Jesper Björkman…

…fd försvarare i HIF som får besök av Skånes Stolthet ikväll

Vad säger du om er inledning på säsongen?

I det första fem matcherna gick det helt okej för oss i både prestation och resultat. Efter det har det gått tyngre resultatmässigt även om vissa matcher spelmässigt varit okej, förutom senast mot Landskrona BoIS där vi blev rejält överkörda med 1-5.

Vad är er målsättning för denna säsong?

Vi har inte pratat om någon specifik tabellplacering utan mer om att vi har många nya spelare och en ny tränare och att vi ska hitta vårt spel och göra en stabil säsong. Just nu ligger vi dock alldeles för långt ner i tabellen.

Ni har ju fått en ny tränare i Johan Mjällby inför säsongen, hur har bytet av tränare varit?

Det här är min tredje tränare sen jag kom 2017 så det har varit mycket tränarbyten. Vi hade en otroligt stark höst förra året med Poya och det var något som vi skulle bygga vidare på med Johan Mjällby. Vi har inte lyckats prestera på den nivån i år men om vi jobbar hårt på varje träning och varje match så har vi definitivt ett spelarmaterial som är bättre än vad vår tabellplacering visar.

Du har spelat i HIF tidigare men vad har du för koll på HIF denna säsongen?

Jag har bra koll. Jag kollar på alla HIFs matcher förutom när vi spelar samtidigt. Jag tycker att de blivit mycket mer stabila i sina prestationer i år och även om de inte alltid glänser så har dem en hög lägstanivå som gör att de ändå får med sig sina poäng. Dessutom har de värvat matchvinnare i Moro och Bjarnarson samtidigt som Max Svensson har tagit stora kliv.

Vad har du för relation till HIF idag?

Jag känner både tränare, personal och många i spelartruppen och jag är väldigt nära vän med Calle Johansson och håller även kontakten med Adam Eriksson. Jag var i klubben i 8 år och har HIF att tacka för mycket så givetvis vill jag att det ska gå bra för dem och att de går upp i Allsvenskan.

Hur tror du matchen slutar?

Jag tror det kommer bli en jämn match och tippar på att det blir som förra året när HIF kom på besök. 2-1 till Gefle IF.

Är det någon spelare som vi borde kolla lite extra på i Gefle?

Vår anfallare Adam Bergmark Wiberg som ständigt tar löpningar och skapar målchanser både för sig själv och för medspelare.

Efter helgens tävling så har vi utsett två spel som vi, i samarbete med NordicBet, lyfter fram som matchens AOH-special. Vinnare blev Andreas Adelborg och Simon Svensson – Grattis! Som vanligt klickar du på bilden för att även du ska kunna få ta del av grabbarnas spelförslag!