Fuchs: “Eskilsminne kommer sälja sig väldigt dyrt mot HIF”

200410 Eskilsminnes tränare Mattias Lindström och fystränare Solo Hammar under träningsmatchen i fotboll mellan Landskrona och Eskilsminne den 10 april 2020 i Landskrona. Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / 92482

Än en gång avgörs kampen om en plats i svenska cupens gruppspel, i ett Helsingborgsderby mellan Eskilsminne och HIF

För tre år sedan halvlåg jag i backen på en av landets mest natursköna fotbollsarenor Harlyckans IP, vid gränsen mot Jordbodalen i Helsingborg, och såg Eskilsminne IF slå ut HIF ur kvalet till svenska cupen. Även om HIF luftade en del truppspelare i den matchen ska ingen ta ifrån Eskil att de vann rättvist med 1-0 och fick spela gruppspel där man åkte ut, men där man också skrällde och bl a spelade oavgjort 1-1 mot allsvenska Hammarby IF.

Visst har det ett underhållningsvärde att se den här cupmatchen, men ärligt talat så är den stora kicken för mig att just halvligga på kullen på Harlyckan och känna nostalgins vibbar. Här föddes mitt fotbollsintresse som 6-åring när jag spelade knattefotboll i Högaborgs BK, en av landets främsta plantskolor. Min spelarkarriär stannade vid några års väldigt temposvagt försvarsspel där jag mest agerade rundningsmärke på vänsterbacken. Men min nioåriga ledarkarriär i HBK:s ungdomssektion är jag rätt stolt över. Jag hade den då 9-årige lintotten Mats “Masse” Magnusson, som sen kom att spela 30 landskamper och göra 9 mål för Sverige, med en aktiv proffskarriär i Portugal och Schweiz, i mitt första pojklag. Sen har jag genom åren sett spelare som Henrik “Henke” Larsson, Jordan Larsson, Joakim “Jocke” Persson, Daniel Nannskog, Patrik Sundström, Abe och Imad Khalili, Moustafa Zeidan, Martin och Marcus Olsson m fl ta sina första löpsteg iklädda HBK:s grönsvarta tröja  på Harlyckans sköna gräsmatta. Det är stort. Det är magi. Högaborgs BK:s seniorlag har aldrig varit högre upp än i div 3 i seriesystemet, men vid sidan av Malmö FF, HIF, Östers IF och IFK Göteborg har vi fostrat flest landslagsmän i landet. Det inger respekt.

Dennis Olsson, nyförvärv i HIF från Eskilminne Foto: Johan Lilja

Så ursäkta HIF och Eskilsminne, det är ni som spelar en cupmatch på Harlyckan på onsdag kväll, men det är Högaborgs BK som äger min själ och mitt hjärta. HIF lyckades kvala in till svenska cupens gruppspel senast efter seger borta mot Halmia med 3-0. Men väl där rosade man inte marknaden, och efter tre mediokra insatser mot Gauthiod från Grästorp (div 2), Häcken och framförallt hemma mot Dalkurd (div 1), åkte man ut. Nu har HIF chansen till revansch på Eskilsminne IF efter förlusten 2018. HIF är inne i en framgångsperiod nu efter två tunga segrar mot Landskrona BOIS (2-1) och Akropolis (3-0). Men Eskilsminne som nu spelar i div 2 kommer att sälja sig dyrt. Känslan är ofta att svenska cupen är viktigare för lagen i de lägre divisionerna, än för lagen högre upp i seriesystemet. Det visar sig bl a i att många av klubbarna i allsvenskan och superettan ger många truppspelare chansen att spela i de här kvalmatcherna. Det är i o f sig  kul för oss fotbollsentusiaster med skrällar och när David slår Goliat.

Eskilsminne tränas av den f d allsvenska skyttekungen Patrik Ingelsten, med en spelarkarriär i Kalmar, Mjällby, Falkenberg och Halmstad, för första året. Laget föll ur div 1 södra i fjol, så att man i år spelar i div 2 västra Götaland. Man har inför det här spelåret värvat in en del spelare med ett förflutet i HIF, bl a målskytten och mittfältaren Lucas Ohlander, försvararen Danijal Omanovic, mittfältaren Josef Getachew, och framförallt förlängt med den nu 33-årige HIF-ikonen Marcus Nilsson. Sen tidigare har man den f d HIF-spelaren, målkungen Emil Åberg i laget. Dennis Olsson, ett av HIF:s nyförvärv i år gick den andra vägen, och anslöt till HIF från Eskilsminne. Vår assisterande tränare Mattias Lindström har också varit huvudtränare i Eskilsminne.

Eskilminne har blandat och gett då här långt i seriespelet, men man är med i toppstriden. Dock kan man lita på en sak inför onsdagens kvalmatch. Laget kommer att sälja sig väldigt dyrt mot HIF.  HIF är som sagt inne i en stark trend, men en cupmatch är något annat än en seriematch. På onsdag gäller det att vinna eller försvinna mot ett hungrigt Eskilsminne på Harlyckan. Men även om HIF låter vissa truppspelare spela, så är detta en match man ska vinna, så länge man har rätt inställning, och inte underskattar motståndarna. Det kan bli ett roligt Helsingborgsderby på onsdag kväll, när jag halvligger i backen på min kära fotbollsarena Harlyckans IP.