Förädla klubbkultur och klubbikoner

930513 Fotboll, Allsvenskan, Malmö FF- Helsingborg: Henrik Larsson, Helsingborg © Bildbyrån - 16788

Den största framgångsfaktorn för toppklubbar inom fotboll är nästan alltid den ekonomiska faktorn, som i princip helt styr en klubbs ambitioner. Givetvis är det inte någon överraskning att korrelationenär hög mellan framgång och investerade pengar. Det är en naturlig konsekvens, men samtidigt lite tråkigt att pengar har så stort inflytande. Då är det spännande att belysa andra faktorer som påverkar fotbollsklubbar som inte går att mäta finansiellt. Då faller tankarna snabbt på klubbkultur och historia, sådant som inte går att köpa och sälja mellan klubbar, sådant som växer fram organiskt över lång tid, och måste förvaltas och förädlas.

En klubb med en anrik historia som sitter i väggarna skapar en odödlig identitet för hela klubben och dess supportrar. Det är en abstrakt tillgång utan övergångssumma som inte går att balansera i en finansiell budget. Det är något som byggs upp över lång tid och svårt att skapa, men är närmast odödligt när det väl infunnit sig. En klubb med en stolt historia och tydlig identitet har ofta bättre förutsättningar att återhämta sig från motgångar.

Det finns också gott om klubbar som fallit som en sten genom seriesystemen trots att de har en fin historia med storspelare som spelat för klubben. De har fallit offer av andra faktorer somekonomiska problem, misskötsel m.m. Därför är det viktigt för en klubb att värna sin historia och klubbkultur med omsorg och successivt föra den vidare till nya spelare som kommer till klubben.

Allsvenskan 2020

HIF har haft en tveksam start i årets upplaga av Allsvenskan och söker alltjämt efter vinnande vägar i sitt spel. “Granens” skadefrånvaro är kännbar och klubben saknar sin härförare i backlinjen. I takt med att resultaten svajar så höjer spelbolagenoddset för HIF som segrare i matcherna. Vill man spela på Allsvenskan finns goda möjligheter för säkert spelande genom att skaffa PayPal för sportspel för säkra transaktioner hos någon bra spelleverantör. Sedan fotbollsligorna återupptogs i Europa utan publik har antal hemmasegrar minskat lite, sannolikt på grund av uteblivet hemmastöd från publiken. Det skapar lite mer oförutsägbarhet i många matcher.

Andreas Grankvist är en annan storspelare som återvänt till klubben, dock inte samma stora stjärnglans som “Henke”, men bär onekligen på mycket respekt bland med- och motspelareFoto: Johan Lilja

Storspelare som gör djupa intryck och skapar kultur

Henrik Larsson som slog igenom som ung med dunder och brak,och blev därefter ett aktat namn i hela fotbollsvärlden med stora framgångar i några av Europas största klubbar. När han i slutet av karriären valde att återvända till HIF slöts cirkeln och väldigt starka band skapades mellan spelare och klubb, en odödligemotionell förbindelse som inte går att köpa för pengar.Hemvändaren bär med sig all sin ovärderliga erfarenhet som smittar av sig i klubben, och illustrerar tydligt hur drömmar blir till verklighet. Det är ovärderlig inspiration för små pojkar och flickor med storslagna drömmar som en dag vill bli fotbollsproffs.

Andreas Grankvist är en annan storspelare som återvänt till klubben, dock inte samma stora stjärnglans som “Henke”, men bär onekligen på mycket respekt bland med- och motspelare.Omgivningen får en unik inblick i den nivå av professionalitet och hängivenhet som krävs för att nå toppen av sin egen förmåga. Grankvist är sannolikt i slutskedet på karriären, och“Granen” har stundom sett lite darrig ut men inte börjat barra än, och lär sannolikt vara en stor pådrivare på planen tills den dagenskorna ligger på hyllan.

När stora spelare lämnar sina klubbar så skapas ett ofrånkomligt vakuum som inte går att ersätta rakt av. Istället fylls tomrummet av nyvunnen historia och klubbkultur, där klubben bygger upp en unik identitet gentemot andra klubbar.