Fjärde raka förlusten för HIF

Trots stundtals bra spel och med en rejäl offensiv på slutet så försökte HIF nå ett oavgjort resultat i bortamatchen mot Gefle. Men precis som i de senaste matcherna så nådde laget inte hela vägen och 1-2 förlusten innebar HIFs fjärde raka förlust i Allsvenskan.

Henrik Larsson fick fira sin födelsedag med ännu en förlust Foto: Bjorn Wijk
Henrik Larsson fick fira sin födelsedag med ännu en förlust
Foto: Bjorn Wijk

Henrik Larsson valde att fira sin 44:e födelsedag på Gavlevallen i Gävle med förhoppning om att kunna vända den negativa trenden med tre raka förluster. HIF kom till spel utan såväl Robin Simovic som Jordan Larsson då båda var avstängda. I deras frånvaro var det åter dags för Rade Prica att starta en match. Senast anfallaren stod med i en startelva för HIF var i Maj 2002.

Snacket innan matchen handlade mycket om vem som skulle komplettera Prica på topp och platsen var vikt för Mikael Dahlberg. Den långe anfallaren har dock gått en kamp mot klockan i veckan och inte kunnat träna 100%. Därför fick han börja på bänken och den nya “jag kan spela överallt bara jag får spela” Arnor Smaráson fick chansen brevid Prica. Det innebär att islänningen, i de tre senaste matcherna, spelat högerback, högermittfältare och nu anfallare.

Bortalaget inledde också piggast och redan efter tre minuter hade Smaráson ett skott i ribban och det dröjde faktiskt ända till den 7:e minuten innan hemmalaget lyckades skapa något framåt. Anfallarna, Dioh Williams och Johan Oremo, visade dock prov på bra samarbete och vi fick tydliga indikationer på att Helstrup och gänget, i backlinjen, skulle få en tuff eftermiddag på konstgräset.

Hemmalaget jobbade sig sakta in i matchen men det kändes ändå som att HIF hade koll på läget. Med kvarten spelad hittade Anton Wede fram till Prica med en fin boll. Anfallaren var plötsligt helt ren men med en något snäv vinkel så lyckade han inte få in bollen bakom Hedwall i Gefle-målet. Bara minuten senare höll Smaráson på att styra in ett ledningsmål men även denna gången var Hedwall på sin vakt och avvärjde målchansen..

Gefle hade, under de inledande 20 minuterna, varit rätt anonyma och därför kom 1-0 (i den 22:a minuten) som en kalldusch för bortalaget. Det var Williams som var sist på bollen näör han styrde in den i ett öppet mål.  Målet blev startskottet på en intensiv Gefleperiod och hade det inte varit för Pär Hanssons (borta pga tillökning i familjen) ersättare i målet, Matt Pyzdrowski, så hade hemmalaget kunnat göra både två och tre mål under några minuter. Sen hade ju amerikanen bra hjälp från bla Wede som räddade en boll på mållinjen.

Anton Wede tillhörde en av HIFs främsta Foto: Björn Wijk
Anton Wede tillhörde en av HIFs främsta
Foto: Björn Wijk

I den 36:e minuten kunder HIF dock inte stå emot längre utan Williams utökade ledningen till 2-0 efter att HIF försvaret blivit stillastående. Efter målet blev det periodvis väldigt rörigt i bortalaget och spelarna hade svårt att hitta sina positioner. Framåt blev Prica ochg Smaráson allt mer isolerade. HIF kunde dochk fått in en reduceringsboll strax innan paus när Andreas Landgren hittade fram med en långboll till Prica. Den rutinerade anfdallaren tog med sig bollen i farten och skiftade fot innan han satte bollen i ribban och lagen gick till pausvila med resultatet 2-0.

Trots underläge valde Henrik Larsson att ge samma spelare chansen i den andra halvlekens inledning. Den som trodde att HIF skulle komma ut rejält revanschsugna efter underläget misstog sig rejält. Det var hemmalaget som fortsatte trumma på framåt och det skulle dröja ända till den 53:e minuten innan HIF hade sitt första skott på mål genom, bortalagets kanske främste för dagen, Anton Wede.

Men HIF skulle ta och spela upp sig rejält och ju längre matchen led ju mer tog bortalaget över spelet och bollinnehavet. I den 57:e minuten hade Mattias Lindström ett fint skott på mål som Hedwall inte kunde hålla. Den gången hamnade returen bakom Smaráson men i den 72:a minuten stod islänningen rätt efter en snarlik situation där Prica stod för skottet och Hedwall åter lämnade retur. 2-1 var ett faktum och jakten på en kvittering började.

Några minuter innan reduceringen hade Lindström och Mårtensson fått lämna plats för Ema Boateng och Lalawele Atakora och direkt efter målet kom även Mikael Dahlberg in på bekostnad av Bojanic. Ett riktigt offensivt HIF var fast beslutna att försöka plocka med sig en poäng hem till Helsingborg. Och chanserna lät inte vänta på sig och merparten av spelet var nu helt förlagt på hemmalagets planhalva. Ett stenhårt skott från Atakora resulterade i en hörna och strax därefter en tät nick utanför.

Trots en rejäl HIF offensiv på slutet så lyckades HIF inte få in kvitteringsbollen och laget inkasserade sin fjärde raka förlust
Slutresultat: 2-1 (2-0)

Varningar: Mårtensson

Startelva: Matt Pyzdrowski – Andreas Landgren, Calle Johansson, Fredrik Helstrup, Jere Uronen – Anton Wede, Johan Mårtensson (Boateng 63), Darijan Bojanic (Dahlberg 73), Mattias Lindström (Atakora 63) – Rade Prica, Arnór Smárason.

Martin Klinteberg BBL

1 trackback/pingback